Hei

Jeg holder på å bygge en bar/kjøkkenøy med en masse rare former og bekledninger, jeg skal ikke i dette stadiet forklare alle detaljene.

Den ene gavlen på denne baren som er ca 110 cm høy har en gipsplate i overkant og en OSB-plate i underkant, som møtes kant i kant. Gipsplaten er i størrelsesorden 1 mm tykkere enn OSB-platen. Som det føles nå vil jeg ha det slik, ettersom øvre del skal flislegges og nedre del skal være sterk.

Utenpå disse platelagene skal det monteres en kryssfiner, deretter ytterligere en gipsplate, ettersom også utsiden skal flislegges.

Hvis jeg setter på den tynne kryssfinerplaten (synes på bildet), vil den jo vippe litt, eller enda verre, knekke i skjøten.

Så, for denne situasjonen og alle andre situasjoner der man vil fylle ut 1 mm på grunn av noen kjedelige detaljer, hvordan gjør dere andre? Når jeg bygger vegger bryr jeg meg ikke om slikt, men dette er mer et møbel.

Skal jeg legge ut skikkelige hauger med lim, legge imellom avispapir som jeg har sett at man gjør med gulv, eller har dere noe bedre? 1 mm småbiter av metall strategisk plassert?

Takk for tips!

Bildet er uklart, men vi ser gips øverst, OSB under og en kryssfiner som skal være ved siden av. Gipsplaten er noe tykkere, 1 - 1,5 mm eller noe sånt.

• Gavlen på en bar under bygging med gipsplate øverst og OSB-plate nederst, der en tynnere plywoodplate skal monteres utenpå.
Hvorfor ikke bytte til en plyfa som også er 13 mm, likt gipsen. En OSB er "bare" 11 mm så du har 2 mm å bygge på.

• Liker
martin43
  • Laddar…
Takk for en fornuftig idé!

Petitess: Gipsen er vel 12.5 har jeg for meg?! Men klart, 13 er nærmere enn 11.

Selvfølgelig kan jeg dra og kjøpe en 13mm plyfa hvis det finnes på et byggvarehus i nærheten. Byggmax har bare 12 og 15 (der 12 altså også fungerer bra).

Det er jo en løsning i alle fall, litt plundrete, men verdt det hvis det ikke går an å rette opp i nåværende situasjon på en fornuftig måte.

Finnes det forresten 1mm-distanser å kjøpe? De løser også problemet. Jeg har bare sett 2, 5 og 10mm.

Vanlige M4 el M5 skiver som distanser bør fungere, tror de bygger ca 1.5 mm ..
Men skru noen flere rader for å få OSB stum.

• Liker
tobbew
  • Laddar…
Et annet forslag på konstruksjonen er å lage en sandwichløsning med gips-OSB-gips med hel plate i høyden og ikke delt som på bildet.

• Liker
tobbew
  • Laddar…
Kjøp en rull lumpapp og klipp ut rektangler som er like store som som osb og bygg på til du har nådd riktig tykkelse(y)

• Liker
Nyfniken og 2 andre
  • Laddar…
M
Hvorfor ikke bruke vanlige A4? Du får bra presisjon på tykkelsen.

Mikael_L
Men jeg forstår ikke helt.
Nå har du 1 mm nivåforskjell som du vil utbedre.
Men så tenker du å flislegge på gipsplaten, og da vil du vel få mellom 5 og 10 mm nivåforskjell etterpå.

• Liker
kulle
  • Laddar…
Sparkel?

En bit papp/kellogs pakke.

Plastdistanser bruker jeg for alt mulig der jeg trenger å gjøre justeringer. For eksempel i går ville jeg ha listene rundt den nye altandøra i perfekt vattenrett og loddrett. Jeg bruker samme som basseman nevnte ovenfor. De er u-formet og kan "henge på skruen" hvis man kommer til fra siden. Ellers pleier jeg å bruke en liten limklump for å feste dem rundt skruehullet for å få riktig avstand. Det pleier å fungere utmerket. Men i ditt tilfelle trenger du kanskje mange stykker. Da er det vel bedre å kjøpe en korrekt plate fra start.

Håper det blir en prosjekttråd om dette! :)

Hei og takk for alle svar. Jeg gjorde om ideen litt og hoppet over OSB-laget og kjørte gips hele veien. Det var flere situasjoner der distanser var nødvendig, så på noen steder har jeg brukt 2mm (som er den eneste størrelsen jeg tydeligvis hadde hjemme) samt at jeg har produsert en masse distanser og kiler selv. Hele konstruksjonen er kileformet, så det trengs en del kiler. :)

Her kan dere se hva jeg holder på med:
https://www.facebook.com/etthundratolvan

Takk for tankene, jeg kommer tilbake når jeg står fast neste gang. :)

• Liker
Mazen
  • Laddar…
Etter at jeg hadde gipset, ble det et lag med kryssfiner, så et lag med gips på utsiden, og nå er flisleggingen også gjort. Litt finpuss gjenstår, men det begynner å ta form.

For øvrig dro jeg til Jula og kjøpte en sånn pakke med distanser lik de som f91jsw linket til. Sykt bra å ha.

20933973_934686696671052_3099822400116325619_o.jpg

Det er dekorstein fra Dekora. Et helvete å få til alt, hvilket innebar å gjære disse steinene i hjørnene. Men det ble ganske bra. Tenk så mange kiler, distanser og skit det finnes der bak. :)

• Liker
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.