Hei,
jeg har en høy veranda som jeg planlegger å plassere et boblebad på. Fyllt opp med 7 tjukkaser i vil det veie ca. 3 tonn.
Verandaen er bygget ut fra en bjelke som er festet i veggen. Under verandaen har jeg en støpt kloss som stikker ut ca. 1,20 m. Foreløpig ligger klossen noen cm under bjelkene, men jeg tenkte å legge under noen murstein slik at bjelkene vil hvile på disse. Boblebadet er 2,3 m bredt, så kun halve boblebadet vil hvile over klossen, mens resten vil ligge på den delen av verandaen som ikke har solid støtte under.
I den andre delen av verandaen (ca. 4 m ut fra veggen) ligger de bærende bjelkene over en tverrbjelke som hviler på 4 loddrette trestolper + betongfundament.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tenke her siden halve badet i prinsippet vil stå på "fast" grunn og halve vil hvile på den hengende delen... Må jeg forsterke mye på den hengende delen... Hvis badekaret hadde vært en blokk av solid metall, ville det jo blitt værende hvis klossen hadde nådd litt lenger ut enn til halvveis, med en risiko for at det kunne velte om man dyttet til det... Men hvis det lå på bjelker som stikker utenfor, ville man ikke kunne velte det, og trykket ute på den fritt hengende delen burde ikke være særlig stort...

Diagram av en altanstruktur med et spabad på toppen, regelverk festet til husveggen, støpt klack og planlagte teglstøtter under bjälkarna.

45x170 bjelker med cc 60 cm sitter i dag. Tenkte å sette ekstra bjelker under badet slik at det blir cc 30... (Verandagulvet er 28 mm)

Sist redigert:
Ingen som vet?

Om du kjører med en 45*170 på tvers i stedet for teglsteinene. Kanskje 2 stk.

Det er vel bare å sette en bærbjelke eller to til. Og inn med noen ekstra stolper.

Takk for svar,
ja jeg kan sette regel istedenfor murstein men det jeg egentlig lurer på er hvordan man skal tenke på den overskytende delen som ikke står over den støpte biten. Om den påvirkes mye av tyngden på badet eller om den bare trenger å stå imot for "tippe" kraften..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.