Jeg holder på å totalrenovere garasjen min. På veggene satt det tidligere en vanntett maling som jeg nå har slipt bort med betongsliper. Veggen er så klart ikke helt jevn etter all slipingen.
Dette er planen min, men jeg har ikke peiling på om det er slik man vanligvis gjør eller om det finnes en smartere metode.
Til å begynne med fyller jeg igjen alle skruehull med litt puss.
Etter det fukter jeg veggen. Så tar jeg og brer på et tynt lag med fix og bruker en 4*4 fixkam for å få et jevnt, tynt lag. Etter det river jeg til veggen til ønsket tekstur så overflaten blir glatt og jevn.
Holder det med en fixkam på 4*4, laget blir omtrent 2 mm tykt til slutt (tykt lag med puss allerede på veggen).
Så lurer jeg på det neste greia. Den eksisterende pussen har på visse steder sprukket, bør jeg sage opp sprekkene og fylle på med ny puss, eller skal jeg bare kjøre på med det nye laget?
Verdt å nevne er at jeg nylig har drenert huset og fuktbeskyttet utsiden.
Jeg hadde gjort helt annerledes.
Sett tynne paneler på hele overflaten og utenpå det en kryssfiner med overflatebehandling
Ha en glippe på fem cm rundt slik at luften sirkulerer
Perfekt å feste redskaper og verktøy på, overalt
Glespanel, skruer, kryssfinér, sparkel vs 3mm puss. Pussen er enormt mye billigere og går 100 ganger raskere å få på plass. Pussen vinner hver gang. Dessuten trenger jeg aldri bekymre meg for fuktproblemer.
Sparkel F5, ser interessant ut, men det er bare om noe, mer besværlig, siden man må slipe hele veggen etter man har sparklet den. I garasjen trenger det ikke være en perfekt blank overflate på veggene, en veldig fin pusset overflate vil fungere utmerket og dessuten liker jeg teksturen. Må imidlertid takke for tipset, kanskje jeg kan bruke det til noe annet!
Glespanel, skruer, kryssfiner, sparkel vs 3mm puss. Pussen er enormt mye billigere og går 100ggr raskere å få på plass. Pussen vinner alle ganger. Dessuten trenger jeg aldri bekymre meg for fuktproblemer.
Sparkel F5, ser interessant ut men det er bare om noe, mer besværlig, siden man må slipe hele veggen etter man har sparklet den. I garasjen trenger det ikke å være en perfekt blank overflate på veggene, en veldig fin pusset overflate vil fungere utmerket og dessuten liker jeg teksturen. Må dog takke for tipset, kanskje jeg kan bruke det til noe annet!
må du ikke i det hele tatt. kan bli jevnere enn puss. uten noe sliping
Mener glespanel 28x70, c/c 400, 450 eller 600 avhengig av hvilken plywood du velger (størrelse og tykkelse)
Kanskje en glippe på 10 cm rundt hele rommet på halve høyden for å lette luftens sirkulasjon
Så lurer jeg på neste greie. Den eksisterende pussen har sprukket enkelte steder, bør jeg sage opp sprekkene og fylle på med ny puss eller skal jeg bare kjøre på med det nye laget?
Du må i det minste sjekke om pussen som sitter der sitter godt, alt som er løst må bort.
edit:
Jeg ville mest mistenkt at sprekkene skyldes bevegelser i muren. Har alle bevegelser stanset så er det nok bra forutsetninger for at din reparasjon også holder godt.
Men fortsetter det å bevege seg vil den nye pussen sprekke etter hvert, uansett hvordan du gjør det.
Og så synes jeg at et 2mm lag virker vel så tynt...?
Skal du ikke kjøre med 6mm eller 8mm fikskam i det minste?