Hei,

Jeg skulle trenge å flytte ut markerte støttebein på min overetasje. Minst 20 cm på hver side, men gjerne typ 40 cm.

Hvordan kunne jeg forsterke konstruksjonen?

1. Sette en ekstra overramme (den diagonale som taket ligger på) på hver stolpe, eller hvordan skulle jeg gjøre det?
2. Sette tykkere støttebein? (De rødmarkerte)

Siste alternativet er å kle inn dem, men det er ikke så fristende da rommet blir vanskelig å bruke.

Mvh,

Tobias

• Diagram av takstol med markerade röde stödben och måttangivelser, inkluderar taklutning och rumsbredd.
  • Liker
roYalSwe
  • Laddar…
Hei. Hvordan løste du dette? Jeg står overfor det samme problemet.

Jeg salet på en ekstra 220x45 oppå alt sammen for å få inn mer isolasjon (byttet tak) og da flyttet jeg ut beina 30 cm.

T Toobster skrev:
Hei,

Jeg skulle trenge å flytte ut markerte støtteben på min overetasje. Minst 20cm på hver side, men gjerne typ 40cm.

Hvordan kunne jeg gjøre for å forsterke konstruksjonen?

1. Sette en ekstra overramme (den diagonale som taket ligger på) på hver stolpe eller hvordan skulle jeg gjøre det?
2. Sette tykkere støtteben? (de rødmarkerede)

Siste alternativet er å kle inn dem, men det er ikke så fristende da plassen blir vanskelig å bruke.

Mvh,

Tobias
Hei på hvilken måte du har gjort det ... vennligst forklar nøyaktig

Jeg kofotet / sagde bort støttebena helt enkelt og satte nye kortere lenger ut mot takutstikket. I og med at selve takstolen var kraftig forsterket, ble det vurdert som Ok.

• Liker
Örjan Ohlsson
  • Laddar…
T Toobster skrev:
Jeg kofotet/saget bort støttebena rett og slett og satte inn nye kortere lengre ut mot takfoten. I og med at selve takstolen ble salet kraftig ble det vurdert som OK.
hva har du gjort med overarm

Før og etter for støttebena. På selve overarmen ble en ny lagt for å øke tykkelsen på taket ifølge bilde her også..

• Loftområde med trebjelker og gulv dekket av aviser, brukt til byggarbeid for å forsterke takstøtter. En liten bøtte på gulvet.
  • Renovering av takstöd med nya träbalkar som förstärker takets tjocklek, verktyg synliga på golvet.
  • Tak med nye støttebjelker og kabler, tykkere takarm forsterket.
Hos meg overram er 50 x130 ...hva skal jeg legge på ....skal man forsterke bare overram under er flyttet støtteben.

Min overarm var 38x145 så den ble jo mer enn dobbelt så sterk.
Om du er usikker på hva du skal gjøre, ville det nok vært tryggest å få hjelp av en konstruktør som kan regne på det. :)

Byggetegning av takstol med mål og vinkler, inkludert plassering av hanebjelke, underarm, og overram. Vises for å diskutere bygglov og kostnader.
T Toobster skrev:
Min overarm var 38x145 så den ble jo mer enn dobbelt så sterk.
Om du er usikker på hva du skal gjøre burde du nok få hjelp av en konstruktør som kan beregne det. :)
ok søkte du byggelov og hvor mye koster det...kan du være snill og tegne på bilder hvordan du plasserte ny overram

Jeg søkte byggetillatelse for å heve taket og tilleggsisolere. Har ingen datamaskin så jeg kan ikke tegne, men den nye ligger jo på høykant oppå den gamle.

T Toobster skrev:
Jeg søkte byggetillatelse for å heve taket og tillegg isolere. Har ingen datamaskin så jeg kan ikke tegne men den nye ligger jo på høykant oppå den gamle.
ligger hele veggen fra ny støttestolpe fram til mønepanne (må man søke byggetillatelse for ekstra isolering)

Jeg salade på fra takfot til møne. På den tiden var man nødt til å søke byggetillatelse hvis man endret utseende eller dimensjoner på huset. Hevet taket med ca 30 cm så..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.