Hei!
Jeg har et hus i lettbetong (Siporex) som er kledd med plater med en pusset fasade under som jeg nå tenker å ta av og frem den opprinnelige pussede betongfasaden igjen. Problemet er at fasaden er lektet med trelekter som er satt med ca: 120mm lettbetong-spikerplugg! og i disse sitter en hodeløs stålspiker som går ut gjennom siden på pluggen og vinkler ut 90° et stykke fra nedre del av pluggen og rett ut i betongen på tvers. Dette gjør at spiker og plugg sitter som F_N!!!

Er det noen som har erfaring med å dra ut spikerplugg fra betongvegger uten at halve veggen følger med og jeg må pusse om hele huset?

MVH/Magnus
 
Ikke helt med på hva du mener (bilde hadde hjulpet).
Er det mulig å skru dem? (spikplugg pleier ofte å kunne skrus ut), eller er det et alternativ å klippe dem av med for eksempel en hovtang?

Mvh
Thomas
 
Vanskelig å komme til for å klippe av "skallen" på dem for deretter å slå dem inn, men det hadde nok funket.

Send en e-post til Gunnebo og spør om en god måte å plukke dem ned på, det hadde jeg gjort!
Mvh
Thomas
 
- Jeg har snakket med Gunnebo og de har ingen forslag.
- Jeg vil nok ikke ha dem igjen i veggen fordi de kan ruste og gi sprengvirkning eller farge gjennom pussingen siden Siporex ikke er vanntett og pluggene er laget for tørre miljøer.
 
Jeg hadde nok slipt skallen med vinkelsliper. Så tatt en tykkere metallplate med hull i og dratt ut spikeren med en kraftig hovtang. Tre er for mykt. Spikeren ville ta en bit av betongen. Metallplaten fungerer bedre som mothold.
 
Problemet er at også pluggen må tas ut (den er av stål ifølge Gunnebo), ellers risikerer vel TS, slik som h*n antyder, å få misfarginger når den ruster.

Du får prøve på et sted, men med tanke på hvordan de ser ut, så blir det nok en liten "krater" ved hver plugg.
Oppdater gjerne her om hvordan det gikk! Er nysgjerrig!
Mvh
Thomas
 
I karbonstål?
Kan gå å bore bort.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.