Er det noen som kan tipse om hvordan jeg enklest river ned fliser som er flislagt på en pusset kjellervegg (betonghulstein)?? Kan man pigge det bort eller er det hammer og meisel?

fremag skrev:
Er det noen som kan tipse om hvordan jeg enklest river ned fliser som er flislagt på en pusset kjellervegg (betonghullstein)?? Kan man pigge det bort eller er det hammer og meisel?
Pigget med borhammer (rotasjonen avstengt) når jeg renoverte badet. Gikk veldig smidig og raskt. Skadene på underlaget blir naturligvis større enn med hammer og meisel, men jeg foretrekker likevel den metoden om flisene sitter ordentlig fast. Tar ikke så lang tid å fikse med husfix.

Derimot, om flisene sitter veldig løst, kan hammer og meisel være å foretrekke for å minimere etterarbeidet.

Er det gamle fliser kan fugen inneholde asbest. Kan være greit å sjekke opp.

En vanlig kubein funker til alt.

Takk for tipsene! :)

Jeg kanskje begynner litt med kofoten og får vel gå over på bilmaskin om det trengs. Jeg regner uansett med at veggen må pusses glatt før det kan bli snakk om ny flis.

Ojda, så det kan være asbest? Best å ha ordentlig åndedrettsvern da...

Om det finnes asbest så er ikke åndedrettsvern nok, du får absolutt ikke rive asbest selv (forbudt) uten det må saneres etter alle kunstens regler for får du inn asbest i lungene så vil du alltid ha asbestfibre i kroppen.

fremag skrev:
Takk for tipsene! : )

Jeg kanskje begynner litt med brekkjernet og får vel gå over på bilmaskin om det trengs. Jeg regner uansett med at veggen må pusses jevn før det kan bli aktuelt med nye fliser.

Ojda, så det kan være asbest? Best å ha ordentlig åndedrettsvern da...

• Liker
Anneliesbygge23
  • Laddar…
Ikke er det vel forbudt å rive i asbest selv så lenge man ikke tar betalt av seg selv for at man skal gjøre det. Hva jeg husker så gjelder disse forbudene de som gjør dette mot betaling. Så tror ikke jeg at man får asbestose (eller hvordan det nå staves) av en riving av dette i sitt liv selv om man drar rundt det i huset ganske lenge. Til tross for dette så kan man jo gjøre det beste av situasjonen og forsegle rommet mer enn ved vanlige jobber og kanskje bruke en engangs overall mm.
Neste spørsmål er jo hvordan man vet om det nå er asbest i fugen.

Det kan være nok med en riving i livet ditt, og har man barn i huset eller om noen er astmatiker så er de ekstra sensitive. Vanlige støvpartikler er stumpete som kroppen tar hånd om, mens asbestfibrene er spisse og forlater aldri kroppen, så hvorfor ta sjansen ;)

Snuttjulle skrev:
Det er vel ikke forbudt å rive i asbest selv så lenge man ikke tar betalt av seg selv for å gjøre det. Så vidt jeg husker gjelder disse forbudene de som gjør dette mot betaling. Jeg tror heller ikke at man får asbestose (eller hvordan det nå staves) av en riving av dette i livet sitt, selv om man drar det rundt i huset ganske lenge. Til tross for dette kan man jo gjøre det beste ut av situasjonen og forsegle rommet mer enn ved vanlige jobber og kanskje bruke en engangsoverall mm.
Neste spørsmål er jo hvordan man vet om det nå er asbest i festemassen.

Har for meg at jeg har lest om dette før og da har alle som fått problemer med dette vært stor røykere og jobbet med dette en lengre tid men visst skal man tenke seg om. Det jeg reagerte på mest var at du skrev at det var forbudt og det tror ikke jeg. Og fremdeles spørsmålet. Hvordan vet jeg hva det er for fix som har asbest i seg?

Ingen som vet hvor vanlig det var med asbest i fixen på 60-70 tallet (jeg tror det var da badet mitt ble flislagt)??

kakelmaster skrev:
Om det finns asbest så er ikke åndedrettsvern nok, du får absolutt ikke rive asbest selv (forbudt) uten det må saneres etter konstens alla regler for får du inn asbest i lungene så vil du alltid ha asbestfibrer i kroppen.
Det er ikke forbudt å rive selv.

Et riktig åndedrettsvern, dvs en halvmask med riktig klassifisering på filtrene, er tilstrekkelig. Det vanskelige er å håndtere det som flyr i luften når du har tatt av deg masken.

Skummelt med asbest,
noen som vet når det sluttet å bli brukt?
Altså hvor gammelt bør det være for at risikoen er til stede?

Bruk av asbest ble totalforbudt i Sverige i 1982, men Sverige importerte råasbest så sent som til 1997. Asbest er ikke farlig så lenge du ikke pirker i det. Størst risiko for å finne asbest er i hus bygget på 60-tallet fram til midten av 70-tallet.

Tudor skrev:
Skummelt med asbest,
er det noen som vet når sluttet det å bli brukt?
Altså hvor gammelt bør det være for at risikoen er til stede?

Hvis du skal bruke bilmaskin, anbefaler jeg sterkt at du bruker en vinklet flisemeisel (40-50 mm bred). Klart enklere, mer effektivt og med mindre skader på underlaget enn med en vanlig meisel.

Takk for alle tips. Jeg leide en Hilti 706 på Cramo siden jeg også skulle bile opp gulvet. Maskinen var i største laget for å hakke bort flisene men det fungerte. Jeg opplevde ikke at spaden fungerte bedre enn meisel, men du mente kanskje en spesial for å fjerne flis? Jeg forsto av utleieren at det fantes spesielle maskiner akkurat for å fjerne flis.

H
hopper tilbake til første spørsmål... ;)

jeg vet at clas ohlson selger en liten maskin til dette formålet for rundt 250 spenn.. elektrisk. om jeg ikke husker feil har de vel sånnadär beskyttelsesmasker også.. ;)

lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.