Hei,
Når jeg prøvde å flytte et skap innså jeg at det er fastlimt i veggen
På den ene siden (venstre fremside) er det fastlimt i veggen via en distansplate i veggen. Denne er limt ca. 1,5 dm fra toppen, men ser ikke ut til å være limt lenger ned.
Så er det også limt hele høyre bakside (ikke hele baksiden, men "bare" slutten av høyre sidedel (ca. 1 cm bred og samme lengde som skapets høyde) - hvis dere forstår hva jeg mener). Slutten av venstre sidedel ser ikke ut til å være fastlimt.
Hvordan i all verden får jeg dette bort fra veggen uten å ødelegge det? Det er jo fare for at hele gipsplaten følger med om jeg bryter det ut...
Vurderer om jeg kan sage med en veldig smal sag gjennom hele limfugen. Kan det fungere?
Jeg trenger i så fall tips om sag å bruke, eller bra sagblad som holder.
Eller finnes det andre ideer om hvordan dette kan løses?
Eller tips om hva jeg ikke bør gjøre er jo minst like verdifulle...
Tusen takk på forhånd!
Når jeg prøvde å flytte et skap innså jeg at det er fastlimt i veggen
På den ene siden (venstre fremside) er det fastlimt i veggen via en distansplate i veggen. Denne er limt ca. 1,5 dm fra toppen, men ser ikke ut til å være limt lenger ned.
Så er det også limt hele høyre bakside (ikke hele baksiden, men "bare" slutten av høyre sidedel (ca. 1 cm bred og samme lengde som skapets høyde) - hvis dere forstår hva jeg mener). Slutten av venstre sidedel ser ikke ut til å være fastlimt.
Hvordan i all verden får jeg dette bort fra veggen uten å ødelegge det? Det er jo fare for at hele gipsplaten følger med om jeg bryter det ut...
Vurderer om jeg kan sage med en veldig smal sag gjennom hele limfugen. Kan det fungere?
Jeg trenger i så fall tips om sag å bruke, eller bra sagblad som holder.
Eller finnes det andre ideer om hvordan dette kan løses?
Eller tips om hva jeg ikke bør gjøre er jo minst like verdifulle...
Tusen takk på forhånd!
Har du tips om bra sag/sagblad? For å kunne sage må jo bladet være smalt, holdbart og bøybart da garderoben er limt fast inntil veggen så det er vanskelig å komme til - aller helst når man har kommet ned et lite stykke.P patrikd84 skrev:
Ja, det kan kanskje gå med bryteblad. Et lite problem der er at jeg ikke kan ha selve holderen, da bladet i så fall ikke blir parallelt med veggen (med holderen blir det for tykt). Bajonettsag får liksom ikke plass - den er for "tykk" der man holder i den. Det er jo 0 mm til veggen.SkitOxe skrev:
Det bør være en bøyelig sag da jeg jo ikke vil kunne holde sagen rett når jeg sager, men bladet må inn parallelt langs veggen. Liknende en Japansag som er bøyelig kanskje fungerer, eller annen modell!?
Er du også inne på at saging er det beste alternativet, eller finnes andre alternativer?
Jeg har en slik her:A _ametist_ skrev:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/sticksagar/sag-120220/
Det bladet er bøybart, kanskje kan funke?
Et baufilblad kan funke, ellers finnes det håndtak til bajonettsagblad å kjøpe f.eks https://www.bauhaus.se/saghandtag-tigersagb
Altså, du har jo nevnt en løsning selv, japansag! Har aldri brukt en slik selv, men er ikke hele poenget at bladet kan være veldig tynt? Da burde det være såpass bøyelig at du kan legge bladet langs med veggen med en vinkel til håndtaket. Du bør kunne klare det uten altfor mye skader på veggen, og det lille som blir er jo bare å sparkle.
Et annet alternativ er å sage så det er noen centimeter eller mindre igjen av garderobeveggen. Så tar du en vinkelsliper med slipeskive på og sliper bort resten, først grov, så fin. Det kommer til å støve noe voldsomt, men det fungerer nok.
Power tools i all ære, men i dette tilfellet hadde jeg nok gått for japansagen.
Et annet alternativ er å sage så det er noen centimeter eller mindre igjen av garderobeveggen. Så tar du en vinkelsliper med slipeskive på og sliper bort resten, først grov, så fin. Det kommer til å støve noe voldsomt, men det fungerer nok.
Power tools i all ære, men i dette tilfellet hadde jeg nok gått for japansagen.
Det er akkurat slik som du skriver. Jeg trenger en smal og bøybar sag som kan sage i vinkel tett mot en vegg/garderobekant. Jeg vurderte hvilken type sag som var best - men Japansagen kanskje er nettopp det. Jeg har aldri brukt en slik selv heller. Men er den såpass bøyelig så den klarer dette?
Har noen her i forumet brukt en Japansag? Er de tilstrekkelig bøybare for dette?
Har noen her i forumet brukt en Japansag? Er de tilstrekkelig bøybare for dette?
Egentlig tror jeg det ville funket med en vanlig fogsvans, selv en slik er såpass bøyelig at det går an å styre den. Dog har man kanskje ikke så stor presisjon med en fogsvans, derfor tror jeg mer på en japansag. Men, forhåpentligvis kommenterer noen som faktisk har brukt en slik, ikke bare sett en på postkort. 
Klikk her for å svare