Huset er fra 1926. I kjelleren finnes et mindre rom, der gulvet er forhøyet med ca 25 cm. Jeg innbiller meg at det har stått en kjele der en gang i tiden. Dette rommet er min "snekkerbod". Denne knekken/forhøyningen tenkte jeg å pigge ned, slik at det blir full høyde i rommet.

Vi hadde hjemme en takstmann for å sjekke litt saker, og da nevnte han at han ikke ville bli overrasket om det var en bergknaus under denne forhøyningen. Jeg som var helt sikker på at det var en forhøyning for kjelens funksjon...

Nå til spørsmålet: Hvordan finner jeg ut dette uten å begynne pigge ned knekken?

Jeg har selv tenkt at hvis jeg borer med piggemaskinen, på fire hull på strategiske steder i rommet, så burde jeg jo rimeligvis merke forskjell på granitt og 100-år gammel betong. Enten blir det helt plutselig steinhardt, eller så synker jeg ned til ønsket avstand?

Hva tror felleshjernens kapasitet? Noen som har erfaring med slike operasjoner?

H
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Huset er fra 1926. I kjelleren finnes et mindre rom, hvor gulvet er hevet med ca 25 cm. Jeg innbiller meg at det har stått en ovn der en gang i tiden. Dette rommet er min "snekkerbod". Denne klossen/forhøyningen tenkte jeg å pigge ned, slik at det blir full høyde i rommet.

Vi hadde hjemme en besiktigelsesmann for å sjekke noen ting, og da nevnte han at han ikke ville bli overrasket om det var en berghylle under denne forhøyningen. Jeg som var helt sikker på at det var en forhøyning for ovnens funksjon...

Nå til spørsmålet: Hvordan finner jeg ut dette uten å begynne å pigge ned klossen?

Jeg har selv tenkt at hvis jeg borer med piggemaskinen, på fire hull på strategiske steder i rommet, så burde jeg jo rimeligvis merke forskjell på granitt og 100-årig betong. Enten blir det helt plutselig steinhardt, eller så synker jeg ned til ønsket avstand?

Hva tror den felles hjernekapasiteten? Noen som har erfaring med slike operasjoner?
Sgu.se kartviseren kanskje kan gi deg en indikasjon.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Huset er fra 1926. I kjelleren finnes et mindre rom, der gulvet er forhøyet med ca. 25 cm. Jeg innbiller meg at det har stått en kjele der en gang i tiden. Dette rommet er mitt "snekkerbod". Denne klossen/forhøyelsen tenkte jeg å hakke ned, så det blir full høyde i rommet.

Vi hadde en takstmann hjemme for å sjekke litt ting, og da nevnte han at han ikke ville bli overrasket om det var en berghylle under denne forhøyelsen. Jeg som var helt sikker på at det var en forhøyelse for kjelens funksjon...

Nå til spørsmålet: Hvordan finner jeg ut dette uten å begynne å hakke ned klossen?

Jeg har selv tenkt at hvis jeg borer med en hakkehammer, på fire hull på strategiske steder i rommet, så burde jeg rimeligvis merke forskjell på granitt og 100 år gammel betong. Enten blir det plutselig steinhardt, eller så synker jeg ned til ønsket avstand?

Hva tror den felles hjernekapasiteten? Noen som har erfaring med slike operasjoner?
Har du lett i gamle tegninger ?

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Karrock
Ja, borehastighet og motstand kan du observere.

Du kan også se på fargen på kaxet. Moderne betong pleier jo å bli grå. Eldre betong kan ha mye stein i seg, og å skille dem fra fast fjell er vanskeligere.

Boredybde. Kan du bore mer enn 10 cm under tilsvarende tilstøtende gulvnivå uten å komme ut i noe mykere?

Du kan sjekke SGUs kart for hva slags bergart som er forventet under. Et mindre område kan du knekke ned med kiler uten problemer uavhengig av hva slags berg det er.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Takk for input!

Kartviseren var ganske vanskelig å navigere i. Finner dessverre ingenting nyttig der. På bildet er det nevnte rommet det blå krysset.
Kart med husnummer 521, viser bygninger og en vei; et blått kryss markerer et rom.

Har ingen gamle tegninger. Er det Lantmäteriet eller Stadsarkivet man kontakter, eller noe helt annet?

Det ser ut til at boring er det som gjelder. Ringer kommunen i morgen og sjekker, man kan jo være heldig.

Karrock
Nei, akkurat. Man må klikke i kartet, og så kommer det opp litt geologisk informasjon. Nå kan jeg ikke gjette hvor du bor, men jeg klikket et sted i 521-området og fikk opp følgende:
Kartutsnitt med geologiske data for område 521; viser sveconorvegisk orogen og granittisk migmatitisk gnejs.
Vanlig med varianter på gneisig granitt her omkring. Så lenge ikke gneislagene ligger veldig dårlig, pleier det å gå greit å sprekke og pigge.

Kartverket og kommunen er ingen idé. Grunnleggende detaljer finnes knapt i kommunens arkiv, og så gamle pleier å være veldig knapp informasjon uansett.

Borr i vei, eller lei en trykkluftbor og brett opp ermene!

Blir det for ille, får du støpe tilbake en kant.

Edit: Berggrunn 1:50 000-1:250 000 gir bedre info enn 1:1 million, bytt til den. Der kan du også bytte over til løsmasselaget, dybdekartet og brønnarkivet og se på deres opplysninger om hvor dypt det er til fjell (i brønnarkivet klikker man opp en brønn så står dybde til fjell i ett av feltene i popup-vinduet)
Skjermbilde av SGUs kartvisaretjeneste med menyvalg for ulike geologiske karttyper over et boligområde.

• Liker
Värmelärlingen og 2 andre
  • Laddar…
I dette tilfellet er det jordartskartet 1:25000 du skal se på, om du ikke er spesielt interessert i nøyaktig hvilken bergart det er.

Merk imidlertid skalaen. Verken jordartskartet eller berggrunnskartet har en slik oppløsning at det er mulig å si noe på eiendomnivå (enda mindre ulike deler av en bygning), ofte ikke engang på kvartalsnivå. Underlaget er av varierende kvalitet og grensene mellom ulike jordarter deretter. Men en indikasjon kan man selvfølgelig få. Bor du midt på en grusås eller i en leirdalgang eller direkte på et større område med urberg får du selvfølgelig et sannsynlig svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.