Hei,
Jeg skal sette opp romerske (olympiske) ringer i taket i kjelleren. Det er et trehus fra 1930-tallet. Jeg er temmelig sikker på at materialet (fra kjelleren sett oppover) er gipsplater og deretter trebjelkelag. Jeg antar at jeg trenger å finne disse bjelkene for å feste opphengsanordningen i. Mitt spørsmål er hvordan finner jeg trebjelker bak en gipsplate uten å bore i hele taket?

Bank i taket så hører du hvor det bare er gips (lyder hult) og hvor det er stender. Du kan også ta en magnet og føre frem og tilbake til den fester seg på skruen/spikeren som holder oppe gipsen som jo er festet i stenderne.

• Liker
Heij83
  • Laddar…
Og lektene går i samme retning som takstolene?

L Larry81 skrev:
Og stenderne går i samme retning som takstolene?
Det er ikke alltid sikkert i et gammelt hus.

Tegn inn dine "funn" med en blyant eller pastellfarget tavlekritt f.eks., så merker du snart hva som gjelder. Tavlekritt er lettere å vaske bort etterpå tenker jeg.

• Liker
Larry81
  • Laddar…
Vet du akkurat hvordan det er konstruert? 'Trebjelkelag' kan innebære mange forskjellige ting. Hvis ikke altfor mye er endret fra 30-tallet, ville jeg tro at det er en form for homogent undertak i tre, spikret i gulvbjelkene.

useless useless skrev:
Vet du nøyaktig hvordan det er konstruert? 'Trebjelkelag' kan innebære mange forskjellige ting. Hvis ikke altfor mye er endret fra 30-tallet ville jeg tro at det er en form for homogent undertak i tre spikret i gulvbjelkene.
Nei, vet ikke hvordan det ser ut. Det sto i prospektet at det var trebjelkelag. Tror du at det går an å feste disse ringene i det homogene undertaket spikret i gulvbjelkene eller trenger jeg å "finne" en gulvbjelke?

Du må nok begynne med å undersøke litt mer hvordan det er konstruert. 'Träbjälklag' betyr bare at det i hovedsak er laget av tre. Det sier ingenting om den eksakte konstruksjonen.
Det enkleste er kanskje å bore et hull på et mindre synlig sted?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.