Hei.

Jeg har nylig kjøpt min første borettslagsleilighet og har oppdaget at den har et litt større hull i veggen ved en stikkontakt samt flere ganske stygge hull i veggen med ekspanderbolter. Jeg vil utbedre hullene, men vet ikke hvordan man gjør det.

Bilde 1 er av hullet ved stikkontakten.
Et strømuttak på en betongvegg med et større hull rundt, hvor en ledning går inn. Veldig nær trægulv og sokkel.

Veggen er i betong. Jeg vet ikke så mye om betong, men gjetter at det er lettbetong. Veggen smuldrer opp hvis man rører i hullet. Stikkontakten sitter ikke helt godt fast etter min mening, jeg synes det går an å vippe litt på den. Jeg ser ikke hvordan man pent kan fikse hullet og beholde stikkontakten når det går en ledning inn gjennom hullet. Er det enklest å ofre stikkontakten? Er det i så fall bare å skru den løs eller skjuler det seg flere ting under? Hva tetter jeg hullet med så det blir pent?

Bilde 2 og 3 er av hull med ekspanderplugg. Hvordan får jeg ut pluggene? Hva kan jeg tette hullene med så det blir pent?

Bild av en betongvegg med tre hull, inkludert ett større hull øverst til venstre og to mindre hull. Veggen ser porøs og skadet ut.
Bilde av en betongvegg med et større skadet hull over et mindre hull for en expanderplugg. Viser skader rundt hullene.

Annet:
Jeg har tenkt å rive ned tapeten som står oppe og deretter leie noen som kan bredsparkle veggene etter at hullene er fikset (leiligheten er 21 kvm så jeg gjetter det er billigere å leie noen som sparkler enn å leie utstyr og prøve selv?). Tror dere sparkel fester seg godt til veggene selv om de er smuldrete? Etter sparkling har jeg tenkt å male leiligheten selv (billigere sånn gjetter jeg?).

Jeg er student og har ikke så mye penger, men vil at det skal bli ordentlig gjort og pent. Dere må gjerne kommentere hvis jeg har tenkt feil et sted. Har aldri renovert før. Dere må også gjerne tipse om noen i Lund som kan bredsparkle ordentlig og helst rimelig.

Da skal vi se.. Skulle nok begynne med stikkontakten, men her vil jeg løfte en advarende finger, ja, det sitter en boks bak, og føler du deg usikker på området, bør du få inn en godkjent elektriker, en enkel jobb, men med mange risikoer. Når det først er demontert, vil du sannsynligvis se hullets størrelse. Det ser litt dypt ut til å fylle med vanlig sparkelmasse, men en akrylbasert lettsparkel, som OneFill fra casco, kan bygge opp til 5cm. Dette kan du også sparkle hullene i veggen med senere.

Pluggen ser ikke ut til å være en ekspanderplugg, skru inn en skrue noen omganger og dra deretter i skruen med passende verktøy.

Veggene ville jeg grunne med vanlig grunning og deretter isteden tapetsere med renoveringstapet som Easy cover.

Lykke til!

Med tanke på hvordan installasjonen av stikkontakten ser ut, er jeg ikke helt sikker på at det er en boks bak, hadde det vært en boks bak så burde det dessuten sittet bra (i hvert fall om boksen sitter bra...)
I verste fall kunne det vært en tilkobling til en annen stikkontakt også, men sannsynligvis ikke.
I teorien kunne det også være slik at kabelen som kommer ut er en tilkobling til en annen stikkontakt eller lignende (altså strømmen går videre via denne stikkontakten, ikke kommer til den via kabelen vi ser). Hvor leder kabelen?

Jeg hadde latt bredsparkle som du er inne på, men hadde nok også latt maleren male, tenker at det burde ikke være en stor kostnad og det er jo egentlig først når det er malt at man ser om det ser bra ut. Maler du selv, kanskje maleren skylder på dårlig arbeid av deg om det ikke ser bra ut.

P pjkw skrev:
Med tanke på hvordan installasjonen av stikkontakten ser ut er jeg ikke helt sikker på at det er en boks bak, hadde det vært en boks bak så burde den dessuten sitte bra (i alle fall om boksen sitter bra...)
I verste fall kunne det være en viderekopling til en annen stikkontakt også men trolig ikke.
I teorien kunne det også være slik at kabelen som kommer ut er en viderekopling til en annen stikkontakt eller lignende (altså at strømmen går videre via denne stikkontakten, ikke kommer til den via kabelen vi ser). Hvor leder kabelen?

Jeg hadde fått bredsparkel som du er inne på, men ville nok også fått maleren til å male, tenker at det ikke burde være en storkostnad og det er jo egentlig først når det er malt at man ser om det ser bra ut. Maler du selv kanskje maleren skylder på dårlig arbeid av deg om det ikke ser bra ut.
Nå når du sier det.. den der utenpåliggende trekkingen ser litt lur ut, da lærer baksiden gjøre det også.

Tusen takk for svarene deres! Det føles så mye enklere og tryggere når man har noen å spørre :) Jeg skal sjekke hvor kabelen fører og undersøke hva som finnes innenfor boksen, men jeg har fullt opp med annet i leiligheten pluss eksamen denne uken, så jeg får komme tilbake når det har roet seg litt. Takk også for tipset om å la maleren male, det høres fornuftig ut!

P pjkw skrev:
Med tanke på hvordan installasjonen av stikkontakten ser ut er jeg ikke helt sikker på om det er en boks bak, hadde det vært en boks bak så burde den dessuten sitte bra (iallfall om boksen sitter bra...)
I verste fall kunne det vært en viderekobling til en annen kontakt også men trolig ikke.
I teorien kunne det også være slik at kabelen som kommer ut er en viderekobling til en annen kontakt eller lignende (altså strømmen går videre via denne kontakten, ikke kommer til den via kabelen vi ser). Hvor fører kabelen?

Jeg hadde latt brede sparkle som du er inne på, men hadde nok også latt maleren male, tenker at det burde ikke være en stor kostnad og det er jo egentlig først når det er malt at man ser om det ser bra ut. Maler du selv kanskje maleren skyller på dårlig arbeid av deg om det ikke ser bra ut.
Nå har jeg sjekket hvor kabelen kommer fra. Den kommer fra en annen stikkontakt som jeg kaller stikkontakt 2. Stikkontakt 2 sitter ordentlig fast i veggen og det går ingen andre kabler ut fra den. Det har heller ikke noe stort hull ved seg men kabelen går ut via et lite hull i plasten på kontakt 2.

Det virker altså som det er en viderekobling. Stikkontakt 2 sitter nærmere elboksen og ser litt penere ut, så basert på det kan man kanskje gjette at kontakt 2 er en 'normal' kontakt mens stikkontakten med hullet er satt opp av noen i ettertid og får strømmen fra kontakt 2.

La den som skal bredsparkle fikse disse småtingene. Han løsner dekselet til uttaket og fyller med for eksempel hurtigherdende pulversparkel. Pluggen slår han av i flukt med overflaten med en sparkel hvis de stikker ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.