Har sprekker i trappen og terrassen, disse ble støpt i 1933 (er altså ikke den beryktede aluminiumbetongen). Hva er det beste kjemikaliet å fylle sprekkene med? Det skal legges til at i trappen har sprekkene oppstått ved innfestingen til rekkverket (i jern). Det finnes noen merker som Drylook som reklamerer for at de er helt vannavisende - men er det riktig å bruke på så gammal betong?
Finnes det noen gjennomsiktig smøring som man kan rulle inn betongtrappen med (etter at man har fikset sprekkene) slik at trappen blir mer motstandsdyktig mot vann og at man forhindrer nye sprekker om vinteren?
Finnes det noen gjennomsiktig smøring som man kan rulle inn betongtrappen med (etter at man har fikset sprekkene) slik at trappen blir mer motstandsdyktig mot vann og at man forhindrer nye sprekker om vinteren?
sprekker ved trapperekkverk kan skyldes at jernet ruster og rusten sprenger betongen - vanskelig å reparere slik at skadene ikke fortsetter, tror jeg.
Hva man kan fylle sprekker med vet jeg ikke... kanskje med renoveringssement som har mye kalk i? I alle fall ikke med vanlig sement!
Gjennomsiktig smørje som du søker og som gir verken glans eller misfarginger heter vattenglas
. Det er en sirup-lignende melkeaktig væske som lar betongen puste, men stopper vannintrengning. Den selges med forskjellige navn og jo merkeligere navn desto høyere pris... om du leser på Drylook-boksen så er det kanskje akkurat det som finnes der? Grunnfarger til silikatfarger er ikke annet enn vattenglas løst i vann, om jeg husker rett :-/
Det er i alle fall ikke vellykket å male trappen med sokkelfarge (min flasser og ser mer og mer skabbete etter hver vinter :'( )
gaia
Hva man kan fylle sprekker med vet jeg ikke... kanskje med renoveringssement som har mye kalk i? I alle fall ikke med vanlig sement!
Gjennomsiktig smørje som du søker og som gir verken glans eller misfarginger heter vattenglas
Det er i alle fall ikke vellykket å male trappen med sokkelfarge (min flasser og ser mer og mer skabbete etter hver vinter :'( )
gaia
Altså får jeg sende spørsmålet videre, har noen tips om det går an å bremse rustende jernrekkverk som er støpt i betong, og hva som er beste renoveringssement for gammel betong. (type med små svarte steiner i - som er planslipt på 30-tallet - er veldig pent og verdt å redde - hvis det nå går)
Takk for tipset Gaia.
Takk for tipset Gaia.
Klikk her for å svare