Vi har i forbindelse med renoveringen av vårt kjøkken fjernet en vegg og støttet opp denne med limtredrager og noen stolper. Disse skal trolig være synlige senere og males hvite. Problemet er å få til en pen overgang mellom gipsen og stolpene/drahgeren på sidene. Ser likt ut omtrent på den andre siden. Ikke bry dere om fibertapeten, jeg hadde tenkt å legge renoveringstapet over den.

Hvordan ville dere gjort det? <se bilde>

Veggåpning med limtrebjelke og støttestolper som skiller to rom, ubehandlet tre og gips med avslutningsdetaljer synlige på høyre side.

Sett en kvartslist kant i kant på den ytterste bjelken, Kvartslisten lar du gå opp til taket. Så gipsplater du ut til kvartslisten.

Men er ikke kvartslist litt "mark of the amateur"?

Jeg synes det er vanskelig å se fra bildet, men jeg synes det ser ut som at stolpen og reglen ligger på samme dybde. Da er det ifølge min ytterst amatørmessige mening vanskelig å få det bra. Om du vil ha synlig (malt) tre er det kanskje en løsning å kle inn dem med planhøvlet etter å ha gipset der det passer?

Jeg hadde satt en svakere list i mellomrommet og deretter skåret til gipsbiter og forsøkt å få til en sømløs overgang kant i kant med søylen. Skal du deretter likevel sette opp renovasjonstapet lar du denne gå ut til søylen. Evt. glipper må du sparkle. Å holde på med lister og lignende tror jeg bare blir rotete.

Takk for svar - men jeg synes det virker litt merkelig. Skal gipsen bare slutte helt brått der uten kant eller beskyttelse? hva skjer om man støter i gipsen, da går den jo i stykker? Eller misforstod jeg deg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.