Jeg har et problem med innsiden av en vegg i sokkeletasjen. Veggen vender mot sør. Den består av malt puss utvendig (opprinnelig fra 1977) og er bygget opp av Siporex (lettbetong) med pusset og malt innside. 2/3 av veggen var da under bakkenivå.

Da vi kjøpte huset for snart 2 år siden var veggen tapetsert med vev og malt. Da hang alt innvendig puss bare fast i tapeten på den delen som var under bakken, så når jeg rev bort de gamle vevtapetene kom all puss bort på 2/3 av veggen.

Et byggefirma vi hadde inne pusset opp veggen igjen (med gipsputs) og malte over med vanlig maling. Det tok bare tre-fire måneder før den pussen begynte å falle av.

Jeg gravde da først bort den beplantningen som var mot veggen på utsiden som tettet dreneringen (platon) og veggen har siden da vært "åpen" uten noen kontakt med bakken.
Jeg skrapte da bort all gipsputs som var helt løs i prinsippet og deretter grunnet jeg og pusset med husfix siden jeg ville være sikker på å få noe som fester ordentlig på Siporex.
På husfixen har jeg deretter malt med silikatmaling.

Dette har nå hengt fast i litt over et år, men begynner nå på nytt å løsne, og jeg har to ca. 20-30 cm sprekker på innsiden... :mad:

Dette er ikke et problem på noen annen vegg i huset, bare denne.

Jeg tror at grunnproblemet kan være at det er en innebygd balkong ovenfor og at det et eller annet sted lekker inn vann i veggen ovenfra.
Det merkelige er dog at begge gangene, første gangen med gipsputsen og nå husfixen, når det har begynt å løsne har det skjedd midt på veggen, altså i sentrum av veggen... Skulle det være at det lekker inn vann burde det jo begynne å løsne ovenfra synes jeg.
Skulle det være at det suger fukt fra platen (som selvfølgelig ligger under bakken) burde det jo løsne nedenfra, ikke midt på veggen...
Det finnes ikke noen vannrør eller andre rør i veggen.

Den beste løsningen ville vel selvfølgelig være å få isolering på utsiden, men siden det er en altandør i veggen kan det bli litt krevende å få det bra. Balkongen burde vel skrapes ren fra asfalt og tettes om også...

Men, spørsmålet da, kan det være grunningen jeg la som nå har gjort at det løsner igjen, at den er for tett og på en eller annen måte forårsaker at fukten blir fanget?
Igjen bare merkelig da at det begynner i midten av veggen...

Vanlig pussmørtel og silikat maling på innsiden....platonmatte og drenering på utsiden....

Platonmatte og drenering finnes allerede på utsiden. Som sagt, så har jeg gravd bort all jord som lå mot veggen så den er ikke under bakken i det hele tatt lenger. Problemet jeg har forstått med vanlig puss er at det reagerer med Siporex'en. Ifølge Weber fungerer ikke vanlig puss, man må bruke "Weber KC Puss B" i så fall, og det er etter hva jeg forstod veldig grovt...

Jeg klarte aldri å finne en forhandler som hadde KC puss og da ble jeg tipset om "husfix" som også skulle fungere og som jeg så brukte... Tydeligvis fungerte det ikke så bra... :(

føles jo ikke helt stueren men: stålstendere, gips, maling....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.