1.211 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Hvordan fester man takbjelker i sementhullstein?
Jeg skal feste takbjelker for pulttak i sementhullstein og vurderer forskjellige løsninger. Å bore gjennom hullsteinen og feste på andre siden fungerer ikke hos meg. Hva kan jeg gjøre?
Har sett på perfohylse med ankermasse, men ulempen er at ankermassen forsvinner i hullsteinens lufthull. Har også vurdert å hugge opp egnede områder i hullsteinen, fylle med sement og feste takbjelkene med ekspanderbolt.
Skal ha konstruksjonsvirke C24 45x220. Spennvidden er 4000mm, takhellingen 18 grader og med cc-avstand cc60 trenger jeg 9 takbjelker. Det blir platetak med isolasjon og innvendig kledning; 0,4 kN/m2.
Neste spørsmål er hvilken dimensjon jeg trenger på bolter, gjengestag eller hva man nå bruker.
Takk for tips og ideer.
Har sett på perfohylse med ankermasse, men ulempen er at ankermassen forsvinner i hullsteinens lufthull. Har også vurdert å hugge opp egnede områder i hullsteinen, fylle med sement og feste takbjelkene med ekspanderbolt.
Skal ha konstruksjonsvirke C24 45x220. Spennvidden er 4000mm, takhellingen 18 grader og med cc-avstand cc60 trenger jeg 9 takbjelker. Det blir platetak med isolasjon og innvendig kledning; 0,4 kN/m2.
Neste spørsmål er hvilken dimensjon jeg trenger på bolter, gjengestag eller hva man nå bruker.
Takk for tips og ideer.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En variant er å bruke et murrem som festes på jevne avstander med innmurte hullbånd. Fest deretter takbjelkene i murremmet med gaffelanker eller vinkelbeslag.
Klikk her for å svare