Jeg trenger å feste kraftige konsoller i den "gamle" typen betonghullstein, den med mange loddrette kanaler og ganske tynne vegger imellom. Kan man bruke betongekspander, plastplugger? Eller hvordan går man frem i dette tilfellet?
Gjennomgående gjengestang hadde selvfølgelig vært best, men det er ikke et alternativ siden det er et nyinnredet vaskerom innenfor, og med skap montert på veggens innside.
For å beskrive litt mer skal konsollene holde opp et terrassegulv. Se bilder for hvordan det ser ut.
Jeg har festet veggens bjelkelag i hver panelbord og i den 45 x 45-regelen som holder panelet. Men jeg synes likevel at det trengs litt mer solid innfesting for bjelkelaget, og vil derfor sette grove konsoller under bjelkelaget og feste dem i betongveggen. Eller er dette unødvendig? Holder det med innfestingen jeg har gjort? Innenfor panel og isolering er det en solid tømmervegg, men det er 27 cm inn til tømmeret fra bjelkelagets utside (huset er etterisolert med 2x45 mm utenpå tømmeret), men så lange franske treskruer gir vel dårlig stabilitet?