6.900 lest ·
21 svar
7k lest
21 svar
Hvordan fester man en garasjeport i lettbetong / siporex?
Takk for alle tips!
Jeg er fortsatt i en tidlig fase, og har ikke pusset ennå. Føles som om det for øyeblikket er ganske lite ekstra arbeid å felle inn en 45x170-regel i karmen.
Jeg vet ikke om jeg vil lime tre mot lettbetong uten noe byggplast imellom, har ikke tre og lettbetong forskjellig vanninnhold i normal tilstand? Men jeg kan jo ødsle hvor mange lettbetongskruer jeg vil i regelen, og skulle den mot formodning løsne i fremtiden føles det som en mindre innsats å gjøre noe med det da.
(Pilaren i midten er støpt, så den vil nok ikke bli noe problem.)

Jeg er fortsatt i en tidlig fase, og har ikke pusset ennå. Føles som om det for øyeblikket er ganske lite ekstra arbeid å felle inn en 45x170-regel i karmen.
Jeg vet ikke om jeg vil lime tre mot lettbetong uten noe byggplast imellom, har ikke tre og lettbetong forskjellig vanninnhold i normal tilstand? Men jeg kan jo ødsle hvor mange lettbetongskruer jeg vil i regelen, og skulle den mot formodning løsne i fremtiden føles det som en mindre innsats å gjøre noe med det da.
(Pilaren i midten er støpt, så den vil nok ikke bli noe problem.)

Sist redigert:
Takk for tipsene, jeg har fundert på hvordan jeg skal kunne feste opp hyller og alt annet også, det føles så himla porøst når man jobber med materialet. Men nå føles det tryggere at festene kommer til å holde uten at jeg bruker Xellas Hilti-alternativ for 400 spenn hullet!M myrstack skrev:Jeg liker personlig å bruke plugg i lettbetong, og ikke da lettbetongplugg med massivt store vinger osv, men mer normale plugger kombinert med for eksempel 6x80 skrue eller tilsvarende. Synes det fester seg litt oftere enn lettbetongskruen selv om jeg noen ganger begynner der og går over til plugg i de hullene der jeg enten drar for hardt eller skruen glir av en annen grunn
[bilde]
Den pluggen jeg dro inn et bilde på, holder all normal oppheng så lenge du borer fornuftig og sørger for at kombinasjonen av plugg og skrue fungerer. Det du selvsagt vil unngå er å bore et for stort hull for pluggen og deretter bruke riktig skrue slik at pluggen ekspanderer uten at du begynner å rotere eller dra ut pluggen. Jeg bruker både skinner med Elfasystem og overskap på skinne som sitter som fjell.
Selvfølgelig avhenger det av at man velger kroker og hylleoppheng som unngår dragkrefter ut fra veggen. Skal man for eksempel opp med vinterdekkene på veggen, finnes det mange modeller som lett drar ut alle plugger i verden, så litt ettertanke kreves ved valg av ting å henge opp på veggen.
Selvfølgelig avhenger det av at man velger kroker og hylleoppheng som unngår dragkrefter ut fra veggen. Skal man for eksempel opp med vinterdekkene på veggen, finnes det mange modeller som lett drar ut alle plugger i verden, så litt ettertanke kreves ved valg av ting å henge opp på veggen.
Vi har Siporex i nesten alle vegger på jobben og har festet mye der gjennom årene.
Når det gjelder plugg, liker jeg Turbo-pluggen (den i plast med en gjenge på) best, men stadig oftere bruker jeg nå betongskrue i stedet.
Setter da betydelig flere, men det er mye mer praktisk.
Når det gjelder plugg, liker jeg Turbo-pluggen (den i plast med en gjenge på) best, men stadig oftere bruker jeg nå betongskrue i stedet.
Setter da betydelig flere, men det er mye mer praktisk.
Det viktige når man jobber i dette materialet er at man stopper når det stopper opp, ikke drar "litt til" som man gjerne gjør i for eksempel tre.
Både turbopluggen og lettbetongskruen sitter som satan, det er ingenting som løsner riktig montert.
Både turbopluggen og lettbetongskruen sitter som satan, det er ingenting som løsner riktig montert.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Pärlspont "fel" utomhus på garageport?
Byggnadsvård -
Isolera yttervägg i lättbetong, tips och råd!
Isolering -
Ekspansjonsbolt katastrofe - hvordan fester jeg veggstolen nå (lettbetong)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Angöra garageport i vägg av lättbetong med isolerskum
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Pluggen fester ikke i lettbetong
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi