Hei!

Jeg bygger en garasje i Ytong lettbetongblokk, og ser mange varianter på innfestninger. Men jeg har ikke virkelig sett noen "rangering" for hvor mye de tåler, og om det er tilstrekkelig for en garasjeport som jeg tror gir ganske store moment hver gang den åpnes og lukkes.

Ytong har en brosjyre om Innfestning, https://www.xella.se/se/docs/279064_ytong_befaestigelse_Hilti_SE.pdf

Den inneholder bare referanser til Hilti, og om jeg regner riktig vil hvert hull koste meg 400 kr med moms... Men om jeg forstår riktig er injeksjonsmørtel i kombinasjon med innvendig gjengehylse det mest stabile? Er det hva man bruker som standard, eller?

Om jeg leser riktig, så er det, fra sterkest til svakest:
Nylonplugg HGN 0,65 kN
Slagplugg 0,45 kN
Lettbetonganker (spesialverktøy for å banke inn) 0,4 kN
Betongskrue 0,2 kN

Så ser jeg også andre lettbetongankre i metall, typ
En metall lettbetonganker, sannsynligvis brukt til sterke festeanordninger i byggprosjekter.

Samt plugger som skrus inn:
images

Hva skal jeg bruke? Vurderer nesten en av hver. :-P

Mitt tips er lettbetongskrue

• Liker
Joak
  • Laddar…
Ankermasse!

For å i det hele tatt kunne komme med et forslag her så må vi nok vite hvordan porten skal festes. Om det er noe av en håpløs modell som gir store krefter så er det en helt annen sak enn noe som skal tåle egenvekt og skallbeskyttelse.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Hei!

Jeg har ikke hentet porten ennå, det er en slagport av modell Diplomat Anna, 2500x2100

Ankermasse, det er i kombinasjon med en innvendig gjenga hylse? Fungerer alle merker, og finnes det på vanlige byggevarehus?

Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hei!

Jeg har ikke hentet porten ennå, det er en slagport av modell Diplomat Anna, 2500x2100

Ankermasse, det er i kombinasjon med en innvendig gjenget hylse? Fungerer alle merker, og finnes det på vanlige byggevarehus?
Av det jeg kan lese ut, ser det ut til å være en normal slagport med karm. Monteringsbeskrivelsene for deres ytterdører indikerer i alle fall normal bruk av karmeskruer og karmhylser. I lettbetong finnes det litt forskjellige måter, en måte og kanskje den enkleste er å sette døren i henhold til normale instruksjoner, eventuelt med noen ekstra festepunkter, og lettbetongskrue. Forutsatt at man trekker dette riktig, burde det sitte, men selvfølgelig hvis man trekker for hardt, er det festepunktet ødelagt, og man må gå over til plugg/ankermasse i det hullet.

En slik montering vil sannsynligvis tåle all normal bruk, men en slik innfestning vil sannsynligvis bare være litt mer følsom for for eksempel en garasjeport som slår opp i kraftig vind osv. sammenlignet med innfestning i tre som flekser på en annen måte. Kanskje kan det være hensiktsmessig i det tilfellet å sette på noen dempere eller andre tilbehør som hindrer at karmen tar hele kraften på en karm som vinden får tak i.

Jeg liker personlig å bruke plugg i lettbetong, og da ikke lettbetongplugg med massive store vinger osv., men mer normale plugger kombinert med for eksempel 6x80 skrue eller tilsvarende. Synes det setter seg litt oftere enn lettbetongskruen, selv om jeg noen ganger begynner der og går over til plugg i de hullene der jeg enten trekker for hardt eller skruen sklir av en annen grunn
En hvit plastplugg for montering i vegg, med ribbet kropp og åpninger langs sidene, typisk brukt for å forankre skruer i materialer som lettbetong.

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Hei!

Ankermasse, det er i kombinasjon med en innvendig gjenget hylse? Fungerer alle merker, og finnes det på vanlige byggevarehus?
Jeg hadde brukt gjenget stang

Gjengestang og ankermasse er rimeligvis det beste.

Selv brukte jeg Essves hylser og lettbetongskrue. Det sitter fortsatt fast +10 år senere.

MathiasS MathiasS skrev:
Gjengestang og ankermasse er rimeligvis det beste.

Selv kjørte jeg på Essves hylser og lettbetongskrue. Det sitter fortsatt fast +10 år senere.
Typ noen lignende disse?
1050737.png 1051526.png

MathiasS MathiasS skrev:
Nei, sånn her. Ingen plugg.

[lenke]
Jaha, altså bare en (spesiell) skrue inn i lettbetongen? Noen plugg?
176042883-origpic-da0266.jpg

Jeg hadde ikke brukt karmhylser direkte mot lettbetongen.
Enten hadde jeg kilt karmen og dratt med lettbetongskrue (som ikke trenger plugg) men da har man ingen å justere på om man skulle trenge det. (som man monterte dører og vinduer før)
Ellers hadde jeg tenkt på det fra starten og gjort åpningen litt større, kledd åpningen med en kraftigere planke, som med fordel kunne skrus og limes, og deretter montert karmen som normalt med hylse og skrue.
Et 3. alternativ er å skaffe noen større skiver, som man legger mellom karmhylsen og lettbetongen.

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Jaha, altså bare en (spesiell) skrue inn i lettbetongen? Noen plugg?
[bild]
Ingen plugg til disse, de drar satan i siporex og leca.

Disse er tilpasset for å brukes med karmhylser. Som @Isakare sier er det bra å legge noe mellom hylsen og veggen når veggen er porøs, siden hylsen ellers lett spiser seg inn i veggen når man justerer. Enten tar man en tebit man borer et hull i eller så kjøper man det ferdige produktet essve har i sitt sortiment.

Mats-S
Men ... det finnes jo også alternativet at man fester et mellomliggende materiale mellom porten og ytongen for å fordele belastningen på en større overflate enn enkeltstående festepunkter direkte i ytong. For eksempel skru + lim (pl400 type) planker mot ytong og deretter feste garasjeporten i plankene ...

Garantert sterkeste og mest holdbare alternativet, dessuten faller alle diskusjoner bort angående hva som er den beste skruen i lettbetong ;-)

Er lettbetongen allerede på plass, leie en kappesag og sag bort 5 cm fra lettbetongen. Jeg ville aldri aldri festet din port direkte i det materialet.
Hvorfor?
Spør alle de huseiere som jeg har hjulpet med å fikse deres ytterdører som har løsnet fra innfestningen i lettbetong ... så "better safe than sorry" fest ikke noe tungt, skakende trykkbelastende direkte i lettbetong, det finnes INGEN marginer, når det sprekker så er det totalt uten feste :cry:

Sist redigert:
  • Liker
Andreas Lundgren og 1 annen
  • Laddar…
Bruk karmhylse med trykkfordelingsbrikke og lettbetong skrue.
Skru i doble rader. Det vil si både i falsen og i den synlige delen av karmen.
Det holder!

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.