Skal prøve å feste en vegghengt varmtvannsbereder på eksisterende vaskeromsvegg. Huset er et gullringshus fra 82.

I vaskerommet sitter det nærmest stenderne en plate som ikke er gips, men mer i retning av sponplatelignende? Hva er det for en plate? Hele huset har dette i veggene. Masonite, sponplate?

Varmtvannsberederen som skal festes på vegg er 150l og har vel ca 180kg som vekt.

Hva tåler platematerialet hvis man skrur med ordentlige treskruer direkte i veggen?

Det jeg har tenkt er å feste 2 stendere direkte utenpåliggende på veggen i veggens stenderverk, typ 45x70 rett over, for deretter å skru vvb i stenderne og veggen.

Hva synes dere? 😅

• En nærbilde av et rundt hull i en platevegg, viser lag av materiale som ligner på sponplate, med ujevn kant rundt hullet.
J J.Andersson skrev:
Skal prøve å feste en vegghengt varmtvannsbereder på bef. vaskeromsvegg. Huset er et Gullringshus fra 82.

I vaskerommet sitter det nærmest stenderne en plate som ikke er gips, men mer mot sponplate? Hva er det for plate? Hele huset har dette i veggene. Masonitt, sponplate?

Varmtvannsberederen som skal festes på vegg er 150l og har vel ca 180kg som vekt.

Hva tåler platematerialet om man skrur med ordentlige treskruer direkte i veggen?

Det jeg har tenkt er å feste 2 stendere direkte utenpåliggende på veggen inn i veggens stenderverk, typ 45x70 rett over, for så å skru vvb i stenderne og veggen.

Hva synes dere? 😅
Det er tretex, det tåler *ikke* å feste noe i den. Men gipsplaten tåler desto mer.
Selv ville jeg nok sette en 15mm kryssfinerplate, skru den i stendere der det går, feste med molly ellers. Deretter feste vvb i den.

• Liker
J.Andersson
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det er tretex, det klarer *ikke* å feste noe i den. Men gipsplaten klarer desto mer.
Selv ville jeg nok sette en 15mm kryssfinér-plate, skru den i stendere der det går, feste med molly ellers. Deretter feste vvb i den.
Hvor stor plate anbefaler du? Typ slik som her i bildet?

• Skisse viser oppsett for veggmontering av VVB med plywoodplate festet i stendere.
J J.Andersson skrev:
Hvor stor plate anbefaler du? Typ sånn her i henhold til bilde?
Det der ser jo utmerket ut.
Da fester du i stenderne og platen ordentlig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.