I flere byggeinstruksjoner kan man lese at svillen festes med ekspansjonsbolt i platen på marken. Med gulvvarme føles det litt uegnet. Jeg har begynt å vurdere å støpe inn gjenget stang i platen, legge svillen på plass, banke med en stor hammer og bore ved merkene. På med svilltetning og svill, feste med skive og mutter. Eller enda enklere, armeringsjern som stikker opp, banke, bore, på med svillen og bøye armeringen. Hvordan har dere løst dette? Det finnes kanskje andre løsninger.

Men gulvvarmen skal jo ikke ligge under veggene eller ?

Huset blir 1 1/2 plan i vinkel og der vinkelen tilslutter vil svillen ligge midt inne på platen.

Det beste er jo å unngå å ha varmekabelen akkurat der. Ellers ville jeg støpt inn gjengestang. En sveiset mutter i bunnen pluss en stor skive slik at stangen får godt feste, og deretter plastfolie eller lignende over gjengene under støpingen.

Expanderspiker fungerer bra, da borer du bare gjennom svillen og ned i betongen på en og samme gang, og banker ned spikeren, klart. Heller ikke noe problem med at noe stikker opp fra svillen etterpå.

Det som er relevant er på hvilket dybde gulvvarmerøret ligger. Har du fotografier fra støpingen eller annen dokumentasjon? Min erfaring er at man ikke skal stole på at det ikke ligger gv-slange under veggene, din innfesting i platen er jo først og fremst mot at veggen ikke skal kunne bevege seg sideveis, og du trenger derfor ikke feste inn veggen så dypt i platen, ofte holder det med 20-25 mm og det har man ofte i betongdekklaget over armeringen. Men som sagt, jeg har jo ikke vært med å støpe din plate så jeg vet jo ikke. Men kom tilbake med dybde på gulvvarmen og hvilken svill du skal feste så hjelper jeg gjerne til.

Unnskyld meg glemte et tillegg... det er derimot ingen idé å holde på og støpe inn gjengestenger og andre kronglete løsninger da det finnes så mange smidige produkter til nettopp dette formålet på markedet. En syll får aldri den påkjenningen heller at det trengs såpass kraftig forankring.

Årsaken til mitt spørsmål er at vi kommer til å bygge løsvirke. Det vil ta tid før vi får tyngde på huset slik at det tåler en storm.

• Bilde av armeringsjern og rørlegging på en byggeplass, med forsterkninger for et fundament til et hus som bygges med løsvirke.
Gulvvarmen ligger jo her så overfladisk at du allerede nå bør merke ut innervegger for å kunne kontrollere at du ikke senere borer i slangene, ytterveggene ser det ut som at du klarer uansett, ikke sant? Kartro har en skrue som kalles husskrue til syll, du bare borer gjennom bjelken og ned i btg, deretter skrur du i skruen med muttertrekker, fungerer kjempebra.

Bra, jeg visste ikke at det finnes lange Tapcon-skruer. Det løser problemet, innerveggene kommer jeg til å lime med Bostik settlim.

Ikke glem å holde fritt fra gulvvarmeslanger der toalettene skal skrus fast........nå kan man jo for så vidt lime fast et toalett også, men det skader ikke å være på den sikre siden.

Best er å ta et referansepunkt som kommer til å stikke opp helt til slutten, så tar man bilder med en tommestokk e.l. lagt ut slik at man kan lokalisere slangene.

Har hjulpet meg utrolig mye med alle rør i huset. Bare å se hvordan det så ut og samtidig målet gjør at man husker bra. Et tall på et papir sier ikke om man målte til ytter/senter/fram/bak-kant.

Og svaret på spørsmålet er at jeg kjørte med spikerplugg, raskt og enkelt.

Har ikke riktig med spørsmålet ditt å gjøre, men på bildet ser det ut som at slangen er lagt oppå armeringen med da tilhørende risiko for at den flyter opp ved støpingen. Bedre pleier å være å henge den under slik at den ikke kan flyte opp om en tråd løsner eller om man har glemt et sted.

Donald Trump: Så tett som han har nektet, tror jeg den sjansen er liten ;)

Derimot ligger slangen veldig nær slukene. Holdt meg et stykke fra dem da jeg støpte.

I dag har jeg flyttet slangene som tidligere lå under bærende vegger. Jeg tok også med et bilde fra badet. Der har jeg lagt en elslynge som vil bli brukt om sommeren når vannvarmeren ikke er i gang. Kalde steingulv er aldri hyggelige.

• Elslynge installert under betonggulv, klar til bruk i sommersesongen. Ledninger er plassert på metallramme over et hvitt underlag i et baderom.
  • Elslanger installert i gulvet på et bad for varme under sommeren, lagt på isolasjon med rutenett av armeringsjern over.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.