Hei!
Skal snart begynne å bygge et uterom fra Willabgarden, ferdigkuttet 4x7m med saltak. Huset har lockpanel og under er det tømmervegger...
Hvordan skal jeg feste mønebjelken og takbjelkene mot huset? Skal jeg sage ut panelet ned til tømmeret og feste bjelker i flukt med husets panel slik at mønebjelken samt takbjelkene har ordentlig feste mot huset eller er det nok å feste alt mot eksisterende husfasade???
Takk for at dere tar dere tid til å besvare mine spørsmål.
Skal snart begynne å bygge et uterom fra Willabgarden, ferdigkuttet 4x7m med saltak. Huset har lockpanel og under er det tømmervegger...
Hvordan skal jeg feste mønebjelken og takbjelkene mot huset? Skal jeg sage ut panelet ned til tømmeret og feste bjelker i flukt med husets panel slik at mønebjelken samt takbjelkene har ordentlig feste mot huset eller er det nok å feste alt mot eksisterende husfasade???
Det kommer litt an på hvordan fasaden ser ut vil jeg påstå.
Jeg ville sage ut panelet, montere uterommet, sette en plate mot bjelkene (i ditt tilfelle tømmerveggen), og en offerplank som dekker platen og kobler til det avsagde panelet. Hvis det går an å stikke inn og feste platen under panelet, trengs ikke offerplanken.
Med forbehold om at jeg er amatør på snekring
Jeg ville sage ut panelet, montere uterommet, sette en plate mot bjelkene (i ditt tilfelle tømmerveggen), og en offerplank som dekker platen og kobler til det avsagde panelet. Hvis det går an å stikke inn og feste platen under panelet, trengs ikke offerplanken.
Med forbehold om at jeg er amatør på snekring
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Vet jo ikke hvordan det ser ut men jeg ville montert en stolpe for å unngå problemer.N Ninjagani skrev:Hei!
Skal snart komme i gang med å bygge et uterom fra Willabgarden, ferdigkappet 4x7m med saltak. Huset har låsepanel og under er det tømmervegger...
Hvordan skal jeg feste mønebjelken og takbjelken mot huset? Skal jeg sage ut panelet ned til tømmeret og feste lekter jevnt med huspanelet slik at mønebjelken samt takbjelkene har ordentlig tak mot huset eller holder det å feste alt mot eksisterende husfasade???
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Huffda, så gammel men det finnes nok flere som lurer på løsning.
Klikk her for å svare