Skal renovere i kjelleren....har allerede gjort et rom, men nå skal gangen renoveres. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan sette opp ytterveggen så tynt som mulig....(vil legge gips utenpå).??...for trappen kommer ned i en sving mot ytterveggen, og hvis jeg setter opp først 45mm stålstendere og så 13mm gips, vil trappen "bygges inn" i veggen hvis dere forstår....?!...for den planken som holder trinnene er rundt 40-45mm....og mer enn det kan jeg ikke bygge ut fra veggen, for da vil det se rart ut.......finnes det tynnere stålstendere enn 45mm??....eller kan man legge tjæreduk og sette opp med tynne trestendere???
takk på forhånd
/
M

kom på en til sak.....hvordan fester man trelekter best mot en betongvegg i kjelleren??Man blir jo faaen gråhåret om man må bore/plugg hver eneste festepunkt til lektene......?????
/
M

Trelast mot betongen mot ytterveggen i kjelleren er ikke en spesielt god idé. Hvorfor vil du absolutt ha plate materiale på veggene? Ville ikke puss være et alternativ?

(Skal man feste trelast mot betong generelt så fungerer spikerplugg bra. Da borer man et hull direkte gjennom listen inn i veggen, og slår inn spikerpluggen).

Kan jo fungere å bruke hattprofiler som man har til undertak. Tror de tynneste bygger 25mm. Finnes også en spesiell fixkam til ardex s48 så du lett legger limstrenger for luft bak platene og deretter limer platene.

Mvh Putte

en av grunnene er at jeg gjerne vil tapetsere, den andre er at jeg gjerne vil skjule elektriske ledninger mm......kommer legge nytt innertak og nytt gulv og tror det kommer føles rart med pusset vegg da....eller?

Holder selv på med en kjellerrenovering og har revet bort treverk mot yttervegg. Det kommer aldri opp noe slikt igjen!

For meg råder forsiktighetsprinsippet, spesielt når det gjelder materialvalg i kjelleren, siden konsekvensene kan bli så uønskede. Vi skal ha malte pussvegger i kjelleren, vi planlegger å male motiv eller bruke sjablonger for å kunne lage mønster.

det "triste" med en pusset vegg er at man må ha alle strømledninger synlige....føles litt slitsomt...:)....men det kanskje blir slik likevel....
/
M

Du kan jo frese spor og pusse inn rør om du vil

okii....hva må man ha for fres for å klare det:)??

Se i Elforumet. Det har blitt diskutert der ganske nylig om jeg husker riktig

Finnes å leie frese med doble blader
så du får en ferdig del å hogge/bryte bort.
Anbefales å leie med støvsuger.
Går også å bruke liten bilmaskin med kuvet
meisel. Men det gjelder lettvegg type leca eller ytong.

Mvh Putte

Klar anbefaling å frese, det har jeg akkurat gjort i min kjeller og det blir utrolig pent å slippe å se kabel-elendigheten. Deretter har det blitt pusset med gipsmørtel til en lett ru overflate. Det støver fryktelig mye å sage i gammel puss og betonghullstein så støvsuger er et must.

Sammen med snekkeren vurderte jeg å lage noen yttervegger med trestender på svillpapp, men det ble metallstender i stedet. Vi får se hvordan det fungerer. Tanken er å sette ventilasjonsåpninger på den delen av veggen som er under bakkenivå, over jord er det isolert på innsiden.

så du satte stålregel?
Jeg har nemlig ikke "råd" plassmessig til å sette stålregel...for den tynneste stålregelen som finnes er vel 45mm??...kan man sette trestender ellers med tjærepapp mellom vegg og stender??..funker det?
mvh
M

Kan man daska på Asfaltboard direkte på kjellerveggen?, burde jo isolere litt.

Asfaboard er ikke på noen måte fuktfølsom. Det er jo en trefiberplate. Ikke en god idé.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.