Jeg har tenkt å montere opp 2 stk IKEA Bestå hyller på veggen. Sluttresultatet skal se ut som dette:

242hamf.jpg

Mitt problem er at jeg kun har enkel gipsvegg.

Min plan er å feste mollyplugger i hvert hjørne av beståhyllene. Deretter har jeg tenkt å sette en trestender under hyllene (slik at den ikke synes).

Jeg har egentlig seks spørsmål angående selve trestenderen.

OBS OBS OBS! Jeg er helt nybegynner og føler meg ofte forvirret på byggevarehus :cool:

Spørsmål 1) Hvordan vet jeg hvilken belastning min vegg tåler? Jeg vil ikke risikere at veggen går i stykker.

Spørsmål 2) Hvilken type stender bør jeg kjøpe? Jeg antar at det finnes ulike trematerialer og tykkelser. Kan man få den saget til? Jeg har tenkt å kjøpe hos Fredells.

Spørsmål 3) Hvordan gjør jeg slik at stenderen ikke synes? Hvis jeg gjør den kortere enn hva selve hyllen er så antar jeg at den ikke synes. Men det kan kanskje påvirke funksjonen? Hvordan ville en profesjonell gjort det?

Spørsmål 4) Jeg har også tenkt å feste trestenderen i veggens stendere. Jeg er ganske sikker på at det er metallstendere. Men hvordan fester jeg trestenderen på best mulig måte. Finnes det mollyplugg som fungerer for dette scenariet eller hva?

Spørsmål 5) Har det noen betydning om jeg setter opp trestenderen først, eller hyllen først?

Spørsmål 6) Noe annet jeg bør tenke på? Alle tips mottas med takk! :)

Gjør trelekten kortere enn hyllene så den ikke synes, forutsatt at du ikke monterer hyllene for høyt, mal den i samme farge som hyllene eller veggen.

Monter lekten først så blir det enkelt å få skapene i riktig høyde senere, men sjekk at du får en rett lekt, hvis de har ligget lenge kan de være bøyde!

50x50mm lekt er nok til å sette skapet på, men du vil neppe kunne sitte på skapet, eller plassere en tung TV på det senere, uansett dimensjonen på lekten (med tanke på gipsveggen) vil du være sikker på at det holder må du komplettere med et par ben i forkant på skapet.

Å kappe lekt kan du sikkert gjøre i butikken, ofte finnes det en fogsvans (håndsag) som man kan låne og kappe selv der, ellers så hjelper de deg. Spør etter hvilken skrue som passer å bruke i byggebutikken, så får du riktig lengde og type.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.