Jeg har tenkt å montere opp 2 stk IKEA Bestå hyller på veggen. Sluttresultatet skal se ut som dette:
Mitt problem er at jeg kun har enkel gipsvegg.
Min plan er å feste mollyplugger i hvert hjørne av beståhyllene. Deretter har jeg tenkt å sette en trestender under hyllene (slik at den ikke synes).
Jeg har egentlig seks spørsmål angående selve trestenderen.
OBS OBS OBS! Jeg er helt nybegynner og føler meg ofte forvirret på byggevarehus
Spørsmål 1) Hvordan vet jeg hvilken belastning min vegg tåler? Jeg vil ikke risikere at veggen går i stykker.
Spørsmål 2) Hvilken type stender bør jeg kjøpe? Jeg antar at det finnes ulike trematerialer og tykkelser. Kan man få den saget til? Jeg har tenkt å kjøpe hos Fredells.
Spørsmål 3) Hvordan gjør jeg slik at stenderen ikke synes? Hvis jeg gjør den kortere enn hva selve hyllen er så antar jeg at den ikke synes. Men det kan kanskje påvirke funksjonen? Hvordan ville en profesjonell gjort det?
Spørsmål 4) Jeg har også tenkt å feste trestenderen i veggens stendere. Jeg er ganske sikker på at det er metallstendere. Men hvordan fester jeg trestenderen på best mulig måte. Finnes det mollyplugg som fungerer for dette scenariet eller hva?
Spørsmål 5) Har det noen betydning om jeg setter opp trestenderen først, eller hyllen først?
Spørsmål 6) Noe annet jeg bør tenke på? Alle tips mottas med takk!