Hei!

Jeg skal sette opp en Ikea Bestå (120x42x38 cm) på en betongvegg.
https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-hylla-med-doerrar-vit-lappviken-vit-s79047429/
Uten innhold veier den rundt 16 kg og så har man vel litt ting i den, uten problem 5 kg til.
Jeg trenger selvsagt å bore og plugge, men hvor store må skruene være for å holde?
Hvis den vil ha 4 festepunkter, vil det være tilstrekkelig?

Ikea selger også et skrue- og pluggsett som jeg tilfeldigvis har tilgjengelig og har brukt før.
(Fixa, https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-skruv-och-pluggset-260-delar-00169249/).
Finnes skruene jeg trenger der i?
Inneholder (mål: diam.xlengde):
Skruer med rundt skruehode; 5x60 mm, 4,5x50 mm, 4x40 mm, 3,5x35 mm, 3,5x30 mm.
Skruer med forsenket skruehode; 5x60 mm, 4,5x50 mm, 4x40 mm, 3,5x35 mm, 3,5x30 mm.
Universalplugg; 8x51 mm, 6x36 mm, 5x31 mm, 20 stk av hver.

• Hvit Ikea Bestå skap med dører, uten synlige håndtak. Glatt overflate, rektangulær form, egnet for montering på veggen.
  • En organisert boks med ulike størrelser av skruer og plugger, sett ovenfra.
Nysgjerrig på tips om dette! Vi vil også henge opp vår stamme på 128cm men Ikea fraråder og anbefaler kun at man henger opp 64-stammen ved hjelp av deres veggskinne

Sommarstugelivet Sommarstugelivet skrev:
Nysgjerrig på tips om dette! Vi vil også henge opp vår stamme på 128 cm, men Ikea fraråder og anbefaler kun at man henger opp 64-stammen ved hjelp av deres väggspela
Väggspela?

Jeg vil gjette at det er veggskinne det siktes til =)

Til trådskaperen så fungerer nok dine 5x60 skruer fint for dette prosjektet hvis du bruker 4 stk per skap, men det avhenger litt av hvor langt skruen går inn i veggen.

Generelt når jeg setter opp skap og hyller, brukes ofte minimum 6mm skruer, for det er bedre å ha litt ekstra margin mot hva en skrue tåler.

Men som sagt, tror du kan bruke skruene dine uten problem, så lenge de går inn ca 50mm i veggen. Det blir ingen vridninger for skruen siden det er betongvegg, og sitter størstedelen av skruen i veggen, tåler den bra med vekt. Til disse skruene bruker du 8mm pluggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.