Jeg har byttet et av beslagene på terrassedøren min. Det gamle var rustent og skruene gikk av og måtte bores ut. Nå vurderer jeg hvordan jeg best kan feste det nye som havner i samme hull…jeg kan ha tykkere og lengre skrue det bør hjelpe men kan jeg også legge noe i de gamle hullene og i så fall hva?
Hengselen er for feil side, forsenke hullene er til for forsenkede skruer.
Skruene må være forsenkede, ellers kommer de i kontakt med den andre delen av hengselen og dens skruer.
Om skruvene var rustne er sannsynligvis treverket nærmest skruvene dårlig også. Bor ut med en såpass stor bor at bare friskt treverk er igjen. Lim i plugger av tre og lag deretter nye skruehull.
Det går selvfølgelig an å jukse med lengre skruer men det kan gi dårligere resultat.
Hengslet er for feil side, forsinke hullene er til forsenkede skruer.
Skruene må være forsenkede, ellers tar de i den andre delen av hengslet og dets skruer.
Skruer er forsenkede. Tok det hengslet jeg hadde og tror det kommer til å funke rimelig bra?
Hvis du setter forsenkede forsenkede skruer fra feil side i et forsenket hull og størstedelen av skruvhodet forsvinner inn i hullet, vil omtrent ingenting av skruen holde hengslet, og det er risiko for at skruvhodet/skruvhullet slites slik at skruvhodet går gjennom hullet. Jo nærmere skruvhodets ytterkant er hullets kant, jo større er risikoen for at skruen går gjennom.
Sprekken mellom dørblad og dørkarm er normalt ikke mange millimeter.
Om du setter forsenkede forsenkede skruer fra feil side i et forsenket hull og størstedelen av skruehodet forsvinner inn i hullet, vil omtrent ingenting av skruen holde hengselet, og det er risiko for at skruehodet/skruvhullet blir slitt slik at skruehodet går gjennom hullet.
Jo nærmere skruehodets ytterkant er hullkanten, desto større er risikoen for at skruen går gjennom.
Spalten mellom dørblad og dørkarm er normalt ikke mange millimeter.
Men har sjekket at døren slutter til med hengsler imellom. Men måtte bøye det litt for å slutte tett mot det andre. Kan ikke se at skruene ikke kan forsenkes helt men skal rapportere hvordan det går.
Men har sjekket at døren slutter til med hengsel imellom. Men måtte bøye det litt for å slutte tett mot det andre. Kan ikke se at skruene ikke kan forsenkes helt, men skal rapportere hvordan
Ssepani skrev:
Men har sjekket at døren slutter til med hengsel imellom. Men måtte bøye det litt for å slutte tett mot det andre. Kan ikke se at skruene ikke kan forsenkes helt, men skal rapportere hvordan det går
Du hadde helt rett, det ble å gjøre om gjøre rett...med nykjøpt hengsel...lengre skruer sitter kanon...faset også av terskelen som nok er det som har knekt gamle...