3.309 lest ·
30 svar
3k lest
30 svar
Hvordan feste hammerbånd uten fast tak?
Jeg er litt skeptisk med tanke på den tenkte plasseringen, men visst, hjørnet hjelper til for stabiliteten i vertikal retning. Samtidig er det risiko for at veggen skjærer seg. Hvis man limer gulvregelen reduserer man den risikoen, men da har man et helvete senere når veggen skal bort.
Jeg synes fortsatt at det er en dårlig idé. Veggen vil ta mye plass, være dyr å bygge (plyfa...) og være generelt i veien.
Skyvedører tror jeg heller ikke på, i hvert fall ikke uten å fjerne akustikktaket. Hadde alt vært montert etter samme vegg, hadde det vært et godt forslag, men slik det ser ut rundt el-sentralen, må veggen bli skjev for å dekke det og samtidig ikke ta for mye av resten av rommet.
Jeg synes fortsatt at det er en dårlig idé. Veggen vil ta mye plass, være dyr å bygge (plyfa...) og være generelt i veien.
Skyvedører tror jeg heller ikke på, i hvert fall ikke uten å fjerne akustikktaket. Hadde alt vært montert etter samme vegg, hadde det vært et godt forslag, men slik det ser ut rundt el-sentralen, må veggen bli skjev for å dekke det og samtidig ikke ta for mye av resten av rommet.
Har du bodd lenge i huset? Finnes det ingen større problemer å fikse enn utseendet i vaskerommet?
Dette er ikke ment som slemt i det hele tatt, bare et nysgjerrig spørsmål og en vennlig påminnelse om å bo seg ordentlig inn før man gjør store inngrep.
Dette er ikke ment som slemt i det hele tatt, bare et nysgjerrig spørsmål og en vennlig påminnelse om å bo seg ordentlig inn før man gjør store inngrep.
Takk for dine utførlige svar og rimelige spørsmål. Jeg tar det til meg og skal tenke ekstra før jeg gjør noe jeg kommer til å angre.tommib skrev:
Jeg er litt skeptisk med tanke på den planlagte plasseringen, men selvfølgelig, hjørnet hjelper til med stabiliteten i vertikal linje. Samtidig er det risiko for at veggen skyver. Hvis man limer gulvregelen, reduserer man den risikoen, men da har man et helvete senere når veggen skal bort.
Skyvedører tror jeg heller ikke på, i det minste ikke uten å fjerne akustikktaket. Hadde alt vært montert etter samme vegg, hadde det vært et godt forslag, men som det ser ut rundt el-sentralen, må veggen bli skrå for å dekke det og samtidig ikke ta opp for mye av resten av rommet.
Hei igjen!tommib skrev:
Det finnes egentlig ingen større "problemer" som må utbedres (som vi vet om
I min (ikke så fagmessige) verden var denne veggen ikke et så stort prosjekt og dessuten en anledning til å lære litt. Det ville heller ikke være hele verden om resultatet ikke ble det mest iøynefallende. Men jeg forstår selvfølgelig at det vekker spørsmål, og jeg lytter takknemlig til alle stemmer som er mer vant enn jeg.
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Tro meg, du kommer til å bli gal på den der veggen! Og alle elektrikere og rørleggere vil også hate den.
Velkommen til huseierskapSjukbrorsan skrev:
Min anbefaling i dette tilfellet ville være å få opp et forheng, om så bare midlertidig med snorer i akustikktakets bærverk. Dette for å gi dere en følelse av hvordan rommet blir med en vegg der du har tegnet den. Jeg tror som sagt at det er en dårlig idé. Jeg tror også at skyvedører er en dårlig idé på grunn av el-sentralen og fiberkonverteren som sitter på den andre veggen, det vil se rart ut med en skrå vegg (etter min mening da).
Skulle jeg ønske å få bort det der fra synsfeltet, hadde jeg satset på forheng. Jeg hadde satt skinnen i kant med akustikktaket større delen av veien (forsøkt å følge kanten fra hjørnet på veggen til høyre i bildet) og deretter gjort en S-sving på slutten mot veggen for å skjule også fiberutstyret.
Det er dog deres hus og ingen rare folk på internett bestemmer hva dere gjør med det
Et betydelig større problem du har er tilgangen til måleren. Når den skal byttes kan du regne med at nettverket vil bli irritert. Det ser ikke akkurat lett tilgjengelig ut der bak den boksen som jeg er litt usikker på hva er. Innedel til en LVVP?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Et tips er å få opp trådbackene og klesfakkene på hyller i stedet. Det gir deg bedre oversikt og ser mer ordnet ut. Kanskje til og med et par garderober med dører kunne funket?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
En annen måte å skjule teknikken på er ved hjelp av for eksempel gamle kjøkkenskap der man fjerner bakstykket. Og fester i veggen med vinkeljern eller konsoller.
Haha, takk du!tommib skrev:
Velkommen til å eie hus
Min anbefaling i dette tilfellet ville være å sette opp et draperi, om så bare midlertidig med snorer i akustikktakets bæresystem. Dette for at dere skal få en følelse av hvordan rommet blir med en vegg der du har tegnet den. Jeg tror som sagt at det er en dårlig idé. Jeg tror også at skyvedører er en dårlig idé på grunn av elektrisitetssentralen og fiberkonverteren som sitter på den andre veggen, det vil se rart ut med en skjev vegg (etter min mening da).
Hvis jeg ville få det bort fra synsfeltet, ville jeg satset på draperi. Jeg ville satt skinnen i kant med akustikktaket mesteparten av veien (prøvd å følge kanten fra hjørnet på veggen til høyre på bildet) og deretter gjort en S-sving på slutten mot veggen for å skjule også fiberutstyret.
Det er imidlertid deres hus og ingen person på internett bestemmer hva dere gjør med det
Et betydelig større problem som du har er tilgangen til måleren. Når den skal byttes kan du regne med at nettverket kommer til å bli sure. Det ser ikke direkte lett tilgjengelig ut der bak den boksen som jeg er litt usikker på hva det er. Innedel til en LVVP?
Jeg er heller ikke helt komfortabel med en skjev løsning. Det klør litt i kroppen av tanken på ikke-rettvinklede løsninger, haha!
Vi får nok begynne med en annen type avskjerming for å ikke begrense tilgangen som du er inne på.
Boksen du ser (som jeg tror du mener) er fjernvarmeveksleren
Ah, ok. Ja den er som sagt veldig dumt plassert (eller er det bildet som lurer?). Det burde være minst en meter mellom den og målerpanelet.
Prøv med en midlertidig avskjerming og se hvordan det føles. Det kan dere gjøre med gamle laken eller hva som helst som er tilgjengelig. Da får man en bedre forståelse av volumvirkningen.
Prøv med en midlertidig avskjerming og se hvordan det føles. Det kan dere gjøre med gamle laken eller hva som helst som er tilgjengelig. Da får man en bedre forståelse av volumvirkningen.
Det er et aktuelt alternativ så klart! Tenker at det kan bli vanskelig å få inn elcentralen der bare. Dels er det trangt å komme til der bak og en tradisjonell luke ville ikke gå an å åpne. Inverteren derimot går det an å løse skikkelig bra!S Småbrukaren skrev:
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Ja de har strammet til alt i samme hjørne, noe som for så vidt ikke er så dumt.