3.309 lest ·
30 svar
3k lest
30 svar
Hvordan feste hammerbånd uten fast tak?
Hei på dere kloke mennesker!
Jeg står i ferd med å sette opp en innervegg i vaskerommet. Formålet er å skjule alt som har med oppvarming, vann og solcelle å gjøre da alt er på stort sett samme sted i rommet.
Vegen er tenkt å være en stålreglet konstruksjon med OSB og gips.
Problemet (i denne forbindelse) er at vi har akustikktak i hele kjelleren og selve betongtaket begynner cirka 10–15 cm over det. Litt her og der går synlige ledninger, men de kan unngås.
Har noen en god idé om hvordan jeg best kan montere toppsvillen slik at veggen likevel blir stabil og finishen likevel ok?
Stor takk!
Andreas
Jeg står i ferd med å sette opp en innervegg i vaskerommet. Formålet er å skjule alt som har med oppvarming, vann og solcelle å gjøre da alt er på stort sett samme sted i rommet.
Vegen er tenkt å være en stålreglet konstruksjon med OSB og gips.
Problemet (i denne forbindelse) er at vi har akustikktak i hele kjelleren og selve betongtaket begynner cirka 10–15 cm over det. Litt her og der går synlige ledninger, men de kan unngås.
Har noen en god idé om hvordan jeg best kan montere toppsvillen slik at veggen likevel blir stabil og finishen likevel ok?
Stor takk!
Andreas
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 496 innlegg
Balksko i veggene i hver ende burde vel funke?
Så klart trengs det bilder. Glømte det før, så de kommer her. Balksko kunne nok ha fungert, men dessverre skal veggen ikke være rett. Det kan kanskje gå likevel, men jeg er ikke den mest erfarne 😂
I gulvet hadde jeg tenkt å lime siden vi ikke vet i fremtiden om alt skal være slik som vi vil ha det akkurat nå. Sjekket grundigere nå, og det er cirka 8 cm mellom akustikktak og betong.
I gulvet hadde jeg tenkt å lime siden vi ikke vet i fremtiden om alt skal være slik som vi vil ha det akkurat nå. Sjekket grundigere nå, og det er cirka 8 cm mellom akustikktak og betong.
Fjern akustikktaket og heng opp et gardin. Eller heng opp et gardin uten å fjerne akustikktaket.
Det er ingen grunn til å bygge en vegg foran der, og det er dessuten en veldig dårlig idé. Du må kunne komme til tingene for vedlikehold, og bygger du en vegg blir det vanskelig. Skal det være et teknikkrom der du faktisk kan arbeide og du har en dør inn, blir det veldig vanskelig å bygge veggen, og du kommer til å ta mye av vaskerommet.
Tenk om, er min anbefaling.
Edit: Etter en nærmere titt på et av bildene, så vil din netteier også elske de der installasjonene når det er tid for målerbytte.
Det er ingen grunn til å bygge en vegg foran der, og det er dessuten en veldig dårlig idé. Du må kunne komme til tingene for vedlikehold, og bygger du en vegg blir det vanskelig. Skal det være et teknikkrom der du faktisk kan arbeide og du har en dør inn, blir det veldig vanskelig å bygge veggen, og du kommer til å ta mye av vaskerommet.
Tenk om, er min anbefaling.
Edit: Etter en nærmere titt på et av bildene, så vil din netteier også elske de der installasjonene når det er tid for målerbytte.
Takk for innspill. Draperi har blitt diskutert også. Å kunne komme til tingene er selvsagt et behov, og kanskje må vi tenke om. Ville likevel se på hvordan ideer om feste i taket kunne se ut. Mye for å lære meg også 😊tommib skrev:
Fjern akustikktaket og sett opp et draperi. Eller sett opp et draperi uten å fjerne akustikktaket.
Det er ingen grunn overhodet til å bygge en vegg foran det der, og det er dessuten en veldig dårlig idé. Du må kunne komme til tingene for vedlikehold, og om du bygger en vegg blir det vanskelig. Skal det være et teknisk rom der du faktisk kan arbeide, og du har en dør inn, vil det bli veldig vanskelig å bygge veggen, og du vil ta mye av vaskerommet.
Tenk om er min anbefaling.
Edit: Etter å ha kikket nærmere på et av bildene, vil også nettverksleverandøren elske de installasjonene når det er tid for målerbytte.
Jeg vil sterkt fraråde den budsjettløsningen. Ikke fordi jeg tror det er umulig, men fordi det ikke kommer til å bli bra. Selv om selve veggen blir fantastisk, ødelegger du hele rommet ved å dele det av på den måten.
Om ikke annet, prøv med et draperi i noen måneder (eller år) først. Du kan egentlig gjøre på samme måte der, skru fast en lekt i bærverket (eller fjern det) og fest deretter ikeas gardinskinner i den og heng opp noe passe dyrt. Kjenn etter hvordan det føles.
Om ikke annet, prøv med et draperi i noen måneder (eller år) først. Du kan egentlig gjøre på samme måte der, skru fast en lekt i bærverket (eller fjern det) og fest deretter ikeas gardinskinner i den og heng opp noe passe dyrt. Kjenn etter hvordan det føles.
Skyvedører kan kanskje være et alternativ..Sjukbrorsan skrev:
Så klart trengs det bilder. Jeg glemte det tidligere, så de kommer her. Balksko kunne ha fungert, men dessverre skal veggen ikke være rett. Det kanskje går likevel, men jeg er ikke den mest erfarne 😂
I gulvet hadde jeg tenkt å lime siden vi ikke vet om alt skal være som vi ønsker det nå i fremtiden. Jeg sjekket nærmere nå, og det er cirka 8 cm mellom akustikktak og betong.
https://www.bygghemma.se/inredning-...rvaring/garderobsdorrar/skjutdorrar-garderob/