Hei,

Jeg har to eikeplater som er 8cm tykke som jeg skal sette sammen med noen underliggende bjelker, også eik 8cm tykke. Dels for å holde sammen platene og dels for at de ikke skal slå seg for mye. Det skal være litt røft og rustikt så det gjør ingenting om det blir litt sprekker og slår seg, men ikke for mye.
Jeg hadde tenkt å feste bjelken i platen med rustfri gjengestang som jeg etterstrammer noen ganger i året i takt med at eiken krymper. Det jeg har funnet er at det ikke finnes så lange rustfrie vognebolter. Løsningen jeg tenkte var en islagsmutter som er forsenket og sparkel eller rundstavplugg over ifølge bildet. Problemet er at når jeg drar mutteren under så vrir også gjengestangen seg.
Noen forslag til løsning?

• Inslagshylse i treplanke, delvis forsinket, med synlig metallisk mutter for feste av gjenget stang.
  • Gjenget stång med mutter og skive festet til en treplate, del av et prosjekt for å sammenføye ekskiver med rustfritt stål i et rustikt design.
Hold imot gjengestangen med 2 muttere høyere opp på den.

• Liker
SimonZ
  • Laddar…
richardtenggren
Om du skal kunne ettertrekke så trenger du typ loctite:a slagmutteren, ellers vet du jo ikke hvor det beveger seg senere heller.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Om du ska kunne ettertrekke så trenger du typ loctite:a innslagsmutteren, ellers vet du jo ikke hvor den beveger seg senere heller.
Låser man innslagsmutteren mot gjengestangen med loctite så gjengestangen ikke vrir seg opp av innslagsmutteren da mener du?

Fest en mutter i toppen på gjengestangen, den du har til hensikt å plugge igjen.
Forsekk deretter mutteren med stemjern, altså en 6-kantet forsenkning. Loctite i toppen.

• Liker
SimonZ og 1 annen
  • Laddar…
richardtenggren
S SimonZ skrev:
Låser man islagsmutteren mot gjengestangen med loctite så gjengestangen ikke vrir seg opp av islagsmutteren da mener du?
Ja så skulle jeg gjort, ellers kommer jo den del med lavest friksjon rotere, dvs vanskelig å styre hvilken ende. :)

• Liker
SimonZ
  • Laddar…
Om du ikke har loctite hjemme kan du måle ut på gjengestangen hvor mutteren stopper på gjengestangen.

Der du vil at det tar stopp slår du 2-3 stykker kjørneslag. Så vil du at stangen skal gå inn 10mm gjør du kjørneslag på 8mm så du får inn kjørneslagene i mutteren.

Ikke helt idiotsikkert men nesten.

Slå et ordentlig hakk i skrue og mutter som deformerer metallet så bør det låse?

Ja så skulle jeg gjort, ellers kommer jo delen med lavest friksjon til å rotere, dvs vanskelig å styre hvilken ende. :)
Hvor hardt fester loctite islagsmutteren mot gjengestangen? Ingen risiko for at den beveger seg når man skrur mutteren?

Violina Violina skrev:
Slå et ordentlig hakk i skrue og mutter som deformerer metallet så bør det låse?
L Lutte skrev:
Om du ikke har loctite hjemme kan du måle ut på gjengestangen hvor mutteren slutter på gjengestangen.

Der du vil at det stopper slår du 2-3 stykk dorpulpeslag. Så vil du at stangen går inn 10mm gjør du dorpulpeslag på 8mm så du får inn dorpulpeslagene i mutteren.

Ikke helt idiotsikkert men nesten
Takk! Bra løsninger!

richardtenggren
S SimonZ skrev:
Hvor hardt fester loctite innslagsmutteren mot gjengestangen? Ingen risiko for at den beveger seg når man skrur til mutteren?
Loctite er egentlig et firmanavn, men underforstått siktes det til deres gjengelåsing, den finnes i ulike varianter, men i ditt tilfelle er hovedsaken at du oppnår en høyere friksjon enn sekskantmutteren på den siden der du vil kunne stramme etterhvert. Gjengelåsing er som et lim som aktiveres ved tilstramming og på den måten øker friksjonen betydelig.

• Liker
SimonZ
  • Laddar…
P
Loctite er jo egentlig et firmanavn, men underforstått så menes deres gjengelåsning, den finnes i forskjellige varianter men i ditt tilfelle er hovedsaken at du oppnår en høyere friksjon enn sekskantmutteren på den siden hvor du vil kunne stramme etter. Gjengelåsning er som et lim som aktiveres ved tiltrekking og på den måten øker friksjonen betydelig.
Går også bra med gjengtape.

• Liker
SimonZ
  • Laddar…
richardtenggren
Maskintok skrev:
Går även bra med gängtejp.
Absolutt, også forslagene ovenfor, dvs alt som gjør at friksjonen blir høyere enn for sekskantsmutteren.
Lagerlåsning fungerer også, men tok det for usannsynlig at TS har dette, om han ikke har gänglåsning. :)

• Liker
SimonZ og 1 annen
  • Laddar…
Eller en sveisesprut

• Liker
SimonZ
  • Laddar…
P
Loctite er som skrevet et firmanavn. Men produktet gjengetetning er egentlig ikke ment for disse formålene, men fungerer utmerket. Tetningsmassen har en tendens til å ekspandere og i visse forhold bli som lim. Den er også fukt- og rustmotstandig.

Gjengebånd er en annen variant som man bare roterer på gjengene, så kutter gjengene mot hverandre og treghet eller friksjon oppstår. Med gjengebånd kan du lettere tilpasse deg det formålet du jobber med når det gjelder snekringsarbeid.

Men som skrevet begge fungerer utmerket.

• Liker
SimonZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.