Hei,
Jeg har to eikeplater som er 8cm tykke som jeg skal sette sammen med noen underliggende bjelker, også eik 8cm tykke. Dels for å holde sammen platene og dels for at de ikke skal slå seg for mye. Det skal være litt røft og rustikt så det gjør ingenting om det blir litt sprekker og slår seg, men ikke for mye.
Jeg hadde tenkt å feste bjelken i platen med rustfri gjengestang som jeg etterstrammer noen ganger i året i takt med at eiken krymper. Det jeg har funnet er at det ikke finnes så lange rustfrie vognebolter. Løsningen jeg tenkte var en islagsmutter som er forsenket og sparkel eller rundstavplugg over ifølge bildet. Problemet er at når jeg drar mutteren under så vrir også gjengestangen seg.
Noen forslag til løsning?
Jeg har to eikeplater som er 8cm tykke som jeg skal sette sammen med noen underliggende bjelker, også eik 8cm tykke. Dels for å holde sammen platene og dels for at de ikke skal slå seg for mye. Det skal være litt røft og rustikt så det gjør ingenting om det blir litt sprekker og slår seg, men ikke for mye.
Jeg hadde tenkt å feste bjelken i platen med rustfri gjengestang som jeg etterstrammer noen ganger i året i takt med at eiken krymper. Det jeg har funnet er at det ikke finnes så lange rustfrie vognebolter. Løsningen jeg tenkte var en islagsmutter som er forsenket og sparkel eller rundstavplugg over ifølge bildet. Problemet er at når jeg drar mutteren under så vrir også gjengestangen seg.
Noen forslag til løsning?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Om du ikke har loctite hjemme kan du måle ut på gjengestangen hvor mutteren stopper på gjengestangen.
Der du vil at det tar stopp slår du 2-3 stykker kjørneslag. Så vil du at stangen skal gå inn 10mm gjør du kjørneslag på 8mm så du får inn kjørneslagene i mutteren.
Ikke helt idiotsikkert men nesten.
Der du vil at det tar stopp slår du 2-3 stykker kjørneslag. Så vil du at stangen skal gå inn 10mm gjør du kjørneslag på 8mm så du får inn kjørneslagene i mutteren.
Ikke helt idiotsikkert men nesten.
Violina skrev:
Takk! Bra løsninger!L Lutte skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Loctite er egentlig et firmanavn, men underforstått siktes det til deres gjengelåsing, den finnes i ulike varianter, men i ditt tilfelle er hovedsaken at du oppnår en høyere friksjon enn sekskantmutteren på den siden der du vil kunne stramme etterhvert. Gjengelåsing er som et lim som aktiveres ved tilstramming og på den måten øker friksjonen betydelig.S SimonZ skrev:
Går også bra med gjengtape.richardtenggren skrev:
Loctite er jo egentlig et firmanavn, men underforstått så menes deres gjengelåsning, den finnes i forskjellige varianter men i ditt tilfelle er hovedsaken at du oppnår en høyere friksjon enn sekskantmutteren på den siden hvor du vil kunne stramme etter. Gjengelåsning er som et lim som aktiveres ved tiltrekking og på den måten øker friksjonen betydelig.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Loctite er som skrevet et firmanavn. Men produktet gjengetetning er egentlig ikke ment for disse formålene, men fungerer utmerket. Tetningsmassen har en tendens til å ekspandere og i visse forhold bli som lim. Den er også fukt- og rustmotstandig.
Gjengebånd er en annen variant som man bare roterer på gjengene, så kutter gjengene mot hverandre og treghet eller friksjon oppstår. Med gjengebånd kan du lettere tilpasse deg det formålet du jobber med når det gjelder snekringsarbeid.
Men som skrevet begge fungerer utmerket.
Gjengebånd er en annen variant som man bare roterer på gjengene, så kutter gjengene mot hverandre og treghet eller friksjon oppstår. Med gjengebånd kan du lettere tilpasse deg det formålet du jobber med når det gjelder snekringsarbeid.
Men som skrevet begge fungerer utmerket.