Jeg skal bygge en terrasse som også skal fungere som et tak til et bod som ligger under terrassen. Forbindelsen mellom bjelkelaget/taket og veggen må derfor bli vanntett.
Tror dere man kunne få et ok resultat hvis man i stedet bygger i henhold til dette bildet?
Bjelkelaget monteres direkte mot kledningen, beslaget legges utenpå (grønne streken). I overkant på beslaget påføres en passende fugemasse. Alternativt at et spor sager inn i kledningen som beslaget kan monteres i.
Prinsipielt skal konstruksjonen se ut omtrent slik:
I virkeligheten ser det slik ut nå:
Du kan gjøre så men det kan komme ned litt kondensvann fra luftspalten uansett.
Kondens hadde jeg ikke tenkt på. Siden rommet vil være åpent mot atmosfæren vil denne kondensen trolig ikke være noe problem med tanke på hvilken annen fuktighet som kan komme inn i rommet.
Om jeg en dag i fremtiden vil bygge for åpningen, isolere taket og varme opp rommet kan det kanskje bli et problem. Men den tid, den sorg.
Noen mening om å sage et horisontalt snitt i panelet der platen kan føres inn? Det burde redusere risikoen for at fukt kommer inn bak platen, samtidig som risikoen øker for at fukt kan trenge inn i panelet.
Jeg synes at du skal gjøre det riktig fra starten av og ta ned panelet. Det er ikke en stor jobb, og det er lettere å få det tett. Trenger du å bytte ut en panelplank i fremtiden så er det dessuten lettere å gjøre enn om du har spikret fast bærelinjen i panelet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.