Hålkantstrykket blir ikke noe problem da både trebjelken og betongbjelken ligger på samme opplag.

Forslaget som "mycke_nu" foreslår er et godt forslag, og siden du skal støpe betongbjelken mot trebjelken, så bolter du fast enden i trebjelken men du støper inn betongenden i røret. Bor og kjør gjennom fire armeringsjern fra den ene siden til den andre siden av røret, så lager du kroker på et antall armeringsjern og kroker om disse gjennomgående jernene og lar disse armeringsjernene gå inn i betongbjelken. Så støper du bjelken mot trebjelken og du har en innfesting som sitter godt fast i betongen.

Om jeg har lest riktig blant innleggene så har trebjelken og den fremtidige betongbjelken et felles opplag rett under skjøten som begge skal ligge på.
Hvorfor da ikke montere en bjelkesko på trebjelkens ende og la armeringsjernet fra skoen gå inn i den fremtidige betongbjelken. Bjelkeskoens eneste oppgave blir jo å holde sammen tre- og betongbjelken. Vertikallasten fra bjelkene går jo rett ned i opplaget så den lasten trenger jo ikke bjelkeskoen å klare.

Jeg tror det blir en blanding av alle forslagene;
Flatjern med bolthull som sveises sammen med armeringsjern.

4x40 flatjern lengde 500 med bolthull 300-400 fra enden, sveises sammen med armeringsjern ca 100 mm strekk, armeringsjernene får hele betongbjelkens lengde.
Tre flatjern på hver side, 6 stk gjennomgående bolt M12, ved trebjelkeenden hogger jeg ut litt på sidene så armeringsjernene kommer inn i betongen. Sveiseskjøten vil få en svak s-form.

Edit; det var jo i princil det samme som roli skrev ovenfor... som jeg ikke leste, hans forslag er nok best da bjelkesko for stolper er galvaniserte.

Sist redigert:
S
skal betong være fem meter også?
skal betongen og treet bære opp noe?

SBH skrev:
skal betong være fem meter også?
skal betongen og treverket bære opp noe?
Ja, både trebjelken og betongbjelken skal bære opp tyngder, så mye som mulig.

Har du latt noen regne på betongbjelken?
I en 100 mm bred bjelke får du ikke plass til spesielt mange armeringsjern. Da det er disse som tar hånd om momentet i underkant på bjelken, så medfører det at den ikke kommer til å tåle spesielt mye last.....

Går det ikke å få på plass en stålbjelke? Den kommer til å tåle mye mer last enn btg-bjelken.

oceanis skrev:
Forslaget som "mycke_nu" foreslår er et bra forslag og siden du skal støpe betongbjelken mot trebjelken så bolter du fast enden i trebjelken men du støper inn betongenden i røret.
Borr og kjør gjennom fire armeringsjern fra den ene siden til den andre siden på røret, så lager du kroker på et antall armeringsjern og kroker om disse gjennomgående jernene og lar disse armeringsjernene gå inn i betongbjelken. Deretter støper du bjelken mot trebjelken og du har en innfesting som sitter godt fast i betongen.
Klart beste forslaget! Dog skal det til lange og mange bolter før jeg ville stolt på forbindelsen.

Og det holder godt med å brenne fast noen stumper armeringsjern.

Så mange svar uten at noen vet noe om lastfallet!

Butt joint - men skal vi ta moment, skjær, trekk? Hvilke laster virker her? Fritt opplagt, fast innspent?

Man må jo for pokker vite hvilke laster man har å gjøre med før man kan fikse...

• Liker
anaitis og 1 annen
  • Laddar…
Ok så her ser det ut: jeg har i dag en mellometasje på 5x5 meter med et gulv av stålprofilen Plannja 200.

For å forklare litt: Plannja 200 har en profil som har et rom i "dalen" på 100x200 800mm c-c, imellom på toppen av profilen "glatt" stål (googla plannja 200). Rommet skal kles med 22x95 bord eller sponplate og brukes som lagerrom... Men, gulvet har ikke blitt lagt ennå og området brukes i dag som lagringsplass likevel.
Siden gulvet føles ustødig og gir etter en del under vekten i dag, tenkte jeg å støpe armert betong i de rommene som finnes i metallet på c-c 800 for å øke bære evnen og stive det opp.

Inntil dette rommet er det et annet rom på 5x5 m og der skal det legges opp trebjelker på 100x200 c-c 600.

Faktum er at det bare blir tre stykker trebjelker som skal støpes sammen med betongen.

Hvor mye last det vil bli utsatt for vet jeg ikke, men så mye som mulig.

hackatall skrev:
Ok så her ser det ut: jeg har i dag et mellometasjeskille på 5x5 meter med et gulv av profilplaten Plannja 200.

For å forklare litt: Plannja 200 har en profil som har et rom i "dalen" på 100x200 800mm c-c, imellom på toppen av profilen "glatt" plate (google plannja 200).
Har du ringt plannja og spurt om det er en god idé å fylle opp mellomrommene (med skjøt) med betong? Selv om de sikkert hverken lover eller står for noe slikt, så kanskje du iallfall unngår et "nei for faaaan"!

Jeg har ikke ringt Plannja i denne saken, men mange ganger før i andre saker, og så fort man foreslår noe utenfor boksen så å si, så er det -vi står ikke for konsekvensene!! Tips og råd når det gjelder uvanlige konstruksjoner, ja da må man vente seg til bygningsingeniører (ambisiøse sådanne)

Ja, det er den platen.

Rent logistisk: en armert betongbjelke i platens dal + platens bæreevne = bedre bæreevne.

Platen stempleres naturligvis under støpingen så den ikke henger seg, men når betongen har herdet burde gulvet tåle mye mer enn før.

Betongbjelkens bæreevne kan jeg regne på, jeg går akkurat en konstruksjonskurs i betong.

S
har ikke sett plannja200 som mellomgulv. derimot på vegger, perforerte og stein i brede rom

Den funker som mellomdekke, men den blir litt mer gyngende enn et trebjelkelag.

Men oftest brukes den som bærende profil mellom konstruksjonsstålet på kjøpesentre, hockeybaner, idrettshaller osv.
Ovenpå platen legges isolasjon og gummiduk.
Så den skal holde for snølasten i alle fall!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.