14.262 lest ·
33 svar
14k lest
33 svar
hvordan feste armeringsjern i trebjelke? uvanlig løsning?
Side 1 av 3
Jeg har en litt uvanlig løsning på gang som bygger på at en trebjelke på 100x200 mm skal bygges sammen med en betongbjelke 100x200 mm. Trebjelken er fem meter lang og skal altså skjøtes sammen med en lik bjelke i betong, ende mot ende.
Jeg vet at dette høres HELT vanvittig ut, men det er for sent å endre på nå.
Nå til mitt spørsmål: hvordan fester jeg armeringsjernene i trebjelken på absolutt best måte?
Betongbjelken støpes på stedet, mot trebjelkens ende.
Jeg vet at dette høres HELT vanvittig ut, men det er for sent å endre på nå.
Nå til mitt spørsmål: hvordan fester jeg armeringsjernene i trebjelken på absolutt best måte?
Betongbjelken støpes på stedet, mot trebjelkens ende.
Sant, men skjøten mellom tre og betongbjelken må i dette tilfellet ikke gli fra hverandre, for da kan de gli av opplegget.
Kjemisk anker i steinmateriale sitter veldig godt fast, jeg har hørt at et 10 mm jern som er kjemisk ankret i betong ikke kan trekkes ut, jernet strekker seg til det brekker.
Hvordan det fungerer i tre vet jeg ikke, men det burde bli sterkere enn å bare slå inn jernene i tette hull?
Kjemisk anker i steinmateriale sitter veldig godt fast, jeg har hørt at et 10 mm jern som er kjemisk ankret i betong ikke kan trekkes ut, jernet strekker seg til det brekker.
Hvordan det fungerer i tre vet jeg ikke, men det burde bli sterkere enn å bare slå inn jernene i tette hull?
Bruk heller epoksylim for å fylle hullene med da vanlig polyuretanlim ikke er fugfyllende fra et belastningssynspunkt og krever både høyt presstrykk og tette fuger for at det skal holde. Epoxy er betydelig mer tilgivende.
Sist redigert:
Hmm..
Jeg er ikke helt overbevist om at armeringsjernene er egnet for denne sammenkoblingen. Jernene er ment å ta opp strekkrefter i betongen og er ikke beregnet for de brytekrefter som kan oppstå i dette tilfellet. Det blir også et kraftig hullkanttrykk i trebjelken og det er risiko for at den brytes i stykker.
En bedre løsning er nok å la produsere et 500 mm langt firkantrør i stål på 100x200 mm og skyve bjelkene inn fra hver sin side, hvorpå de festes med gjennomgående bolter.
Jeg er ikke helt overbevist om at armeringsjernene er egnet for denne sammenkoblingen. Jernene er ment å ta opp strekkrefter i betongen og er ikke beregnet for de brytekrefter som kan oppstå i dette tilfellet. Det blir også et kraftig hullkanttrykk i trebjelken og det er risiko for at den brytes i stykker.
En bedre løsning er nok å la produsere et 500 mm langt firkantrør i stål på 100x200 mm og skyve bjelkene inn fra hver sin side, hvorpå de festes med gjennomgående bolter.