B
Før maling faser jeg kanter på gips som møter annen gips, der de ikke er senket eller faset. Har brukt barberblad fra gipskniv og det fungerer, men det blir litt bølgete uansett hvordan jeg gjør det. Spiller vel ingen rolle, men det ser jo litt dumt ut før maleren? Finnes det noen tips for hvordan man får dette pent, typ som kanter på takgips?

Har også prøvd "fashyvel" fra biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hyvlar/fashyvel-2000045480 som var skikkelig dårlig, revnet pappen.
 
  • Liker
Lindbergarn
  • Laddar…
B
Mats-S Mats-S skrev:
Kjøp en hederlig surform, funker perfekt til diverse småjusteringer og fasninger av gips :)
Opplevde at den også rev opp pappen, men jeg har kanskje feil surform..
 
Mats-S
B bygges skrev:
opplevde at den også rev opp pappen, men jeg kanskje har feil surform..
Eller teknikken, du må dra skrått nedover fra oversiden av papp, og ikke for hardt ;-)
 
  • Liker
mexitegel
  • Laddar…
Bruker gipskniven, ikke bare bladet.
Med riktig vinkel blir selve kniven en anhold, og det blir rett og pent.
 
  • Liker
mexitegel
  • Laddar…
B
Isakare Isakare skrev:
Bruker gipskniven, ikke bare bladet. Med riktig vinkel blir selve kniven et anhold, og det blir rett og fint.
Trent i en halvtime på overflødig gips, får det ikke til. Noen ganger må man vel akseptere sine mangler antar jeg.
 
Man skal ikke undervurdere at kniven er skarp også. At det blir bølgete er ingen fare.
 
S
"Det fikser maleren." ;)
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
I akkurat dette tilfellet så stemmer det veldig bra.

Av og til tror jeg at mange er litt for pirkete, vet ikke om det er fordi man har sett så mange håndverkerglip på nettet eller om man tenker for mye.

En riktig maler som er misfornøyd med fasningen skjærer til det som han vil ha det og så er det bra, noen vrangp*lar må absolutt finne snekkeren så han får gjøre om, spiller ingen rolle om det tar hele dagen før han kan fortsette :)

Så er det vel bra at man spør hvis man er usikker på hvordan det skal være det burde nok flere gjøre.
 
  • Liker
sinuslinus
  • Laddar…
B
Så man kan hoppe over dette momentet og maleren er like glad for det?
 
B bygges skrev:
Så man kan hoppe over dette momentet og maleren er like glad for det?
Nei de setter nok pris på at det er gjort
 
B
Stefan N Stefan N skrev:
Testet en skikkelig fashøvel? [lenke]
Forhåpentligvis bedre enn Biltemas ditto? Neste gang, nå er det meste gjort på frihånd.
 
Mats-S
B bygges skrev:
Trent i en halvtime på overflødig gips, får det ikke til. Noen ganger må man vel akseptere sine mangler antar jeg
Hei igjen, gikk glipp av en viktig ting om hvordan du skal håndtere surformen lettest.
Stå ved siden av den siden som skal fases, dra surformen litt litt skrått nedover og MOT deg med et LETT trykk.
Hemmeligheten er å dra surformen og fase MOT deg, mye lettere enn å dra fra deg. Du har nemlig betydelig bedre kontroll på draget og trykket da :-)

Men som allerede påpekt, går også å fase kanten med en gipskniv, men jeg tror det er vanskeligere for en nybegynner. Som fagmann er det så jeg gjør oftest ;-)
 
S sinuslinus skrev:
”Det fikser maleren.” ;)
En slurvete kompis jobbet som snekker og skrev ofte den teksten med byblyanten på gipsplatene.
En morgen når han kom til jobb var veggene i et helt rom perforerte med en hammer, og teksten "Det fikser snekkeren"
Malerne ble mistenkte, men ingen erkjente.
 
  • Wow
  • Liker
  • Haha
Sara Samuelsson og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.