7.985 lest ·
18 svar
8k lest
18 svar
Hvordan fase gipsplater bra?
Side 1 av 2
Før maling faser jeg kanter på gips som møter annen gips, der de ikke er senket eller faset. Har brukt barberblad fra gipskniv og det fungerer, men det blir litt bølgete uansett hvordan jeg gjør det. Spiller vel ingen rolle, men det ser jo litt dumt ut før maleren? Finnes det noen tips for hvordan man får dette pent, typ som kanter på takgips?
Har også prøvd "fashyvel" fra biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hyvlar/fashyvel-2000045480 som var skikkelig dårlig, revnet pappen.
Har også prøvd "fashyvel" fra biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hyvlar/fashyvel-2000045480 som var skikkelig dårlig, revnet pappen.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 610 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.610 innlegg
Kjøp en hederlig surform, funker perfekt til diverse finpussinger og fasninger av gips 
Finnes et antall varianter, f.eks. denne:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ilar-raspar-och-hyvlar/filar/gipsrasp-012740/
Finnes et antall varianter, f.eks. denne:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ilar-raspar-och-hyvlar/filar/gipsrasp-012740/
Testet en skikkelig fashøvel? https://www.proffsmagasinet.se/mask...MIytrVmqTI9gIVk6kYCh3daAzYEAkYBCABEgIBJ_D_BwE
I akkurat dette tilfellet så stemmer det veldig bra.
Av og til tror jeg at mange er litt for pirkete, vet ikke om det er fordi man har sett så mange håndverkerglip på nettet eller om man tenker for mye.
En riktig maler som er misfornøyd med fasningen skjærer til det som han vil ha det og så er det bra, noen vrangp*lar må absolutt finne snekkeren så han får gjøre om, spiller ingen rolle om det tar hele dagen før han kan fortsette
Så er det vel bra at man spør hvis man er usikker på hvordan det skal være det burde nok flere gjøre.
Av og til tror jeg at mange er litt for pirkete, vet ikke om det er fordi man har sett så mange håndverkerglip på nettet eller om man tenker for mye.
En riktig maler som er misfornøyd med fasningen skjærer til det som han vil ha det og så er det bra, noen vrangp*lar må absolutt finne snekkeren så han får gjøre om, spiller ingen rolle om det tar hele dagen før han kan fortsette
Så er det vel bra at man spør hvis man er usikker på hvordan det skal være det burde nok flere gjøre.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 610 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.610 innlegg
Hei igjen, gikk glipp av en viktig ting om hvordan du skal håndtere surformen lettest.B bygges skrev:
Stå ved siden av den siden som skal fases, dra surformen litt litt skrått nedover og MOT deg med et LETT trykk.
Hemmeligheten er å dra surformen og fase MOT deg, mye lettere enn å dra fra deg. Du har nemlig betydelig bedre kontroll på draget og trykket da
Men som allerede påpekt, går også å fase kanten med en gipskniv, men jeg tror det er vanskeligere for en nybegynner. Som fagmann er det så jeg gjør oftest ;-)
