Man må tydeligvis ha 2,40 i takhøyde for å få godkjent rommet som bodel. Bjelkene sitter på 2 m, så hva gjør man? Kan man legge bjelkene oppå ytterveggene, eller må de sitte i spiler for at veggene ikke skal falle innover?
Vi skal bytte tak og takbjelker samtidig. Vil delvis ha åpent og gjerne med synlige bjelker eller takstoler avhengig av hva som fungerer best, og på andre steder et lite loft, men det er også lite plass på øvre etasje.
1800-talls hus i sandstenstegl.

• Takbjelker i et hus fra 1800-tallet, malt hvite, med trebord i bakgrunnen. Diskusjon om plassering av bjelkene for å oppnå riktig takhøyde.
Skal dere bygge om eller på? Tror ikke jeg har 2,40 noen steder i vårt hus, bygget 1936..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Skal dere bygge om eller til? Tror ikke jeg har 2,40 noe sted i vårt hus, bygget i 1936..
Bygge om og klassifisere om økonomibygning til bolig. Ved ombygging av f.eks. bad i boligdelen så gjelder også de nye reglene tydeligvis.

Hvorfor klassifisere om ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hvorfor klassa om?
For at vi skal bruke den som bolig og ikke til stall. Jeg antar at man bør gjøre dette for at husets verdi da økes med mer boligareal og korrekt forsikring.

Hvor høyt er det til innertaket? Bjelkene regner vi ikke med. Skal dere søke om byggeløyve eller byggemelding? I så fall hvordan?

Myrstacken
L Lotta100 skrev:
For at vi skal bruke den som bolig og ikke til stall.
Stall sier du.. det er ikke alltid det er så dumt med et stall..
Kona mi sier at jeg er som en ekte hingst iblant..
Da plasserer hun meg ute i et skur hvor jeg får pruste en stund...
Hadde mye heller fått stå i et lavt stall et par timer nå og da om jeg selv hadde fått velge...

L Lotta100 skrev:
Bygge om og klassifisere om økonomibygg til bolig. Ved ombygging av f.eks. bad i boligdelen så gjelder også de nye reglene tydeligvis.
Hvilke regler tenker du på?

Det finnes jo utallige boliger på landet som har lavere takhøyde enn 2.40.

Og enda flere låver/staller, der det å heve taket er så teknisk komplisert og dermed dyrt, at det blir mer økonomisk forsvarlig å rive bygningen, og bygge noe nytt.

Hvor høyt er det til innertaket? Bjelkene regner vi ikke. Skal dere søke om byggetillatelse eller byggemelding? I så fall hvordan?
215 og 2 til bjelke. Men vi må isolere platen og legge gulvvarme. Enten med mek. ventilert gulv eller bila opp så mer høyde imellom blir det i alle fall ikke.
Vi har fått vite fra kommunen at de regner fri høyde i hele rommet og at det gjelder til bjelken ikke imellom.
Blir byggetillatelse da vi også skal flytte et baderom.

S skogaliten skrev:
Hvilke regler tenker du på?

Det finnes jo uendelig mange boliger på landet som har lavere takhøyde enn 2,40.

Og enda flere låver/stall, der det å heve taket er så teknisk komplisert og dermed dyrt, at det blir mer økonomisk forsvarlig å rive bygningen og bygge noe nytt.
BBR.
Ja det er min tanke også, men om vi skal ha bolig i stallen, så gjelder de nye reglene. Inne i huset er det greit med lavere høyde så lenge man ikke flytter kjøkken, bad osv., for da må man søke byggetillatelse som da følger de nye reglene.
Så man bør vel unngå å flytte disse da.

Ok, hvordan ser det ut på loftet? Dere trenger nok helt nye takstoler.

Ok, hvordan ser det ut på loftet? Dere trenger nok helt nye takstoler.
Vi kommer sannsynligvis til å sette inn helt nye.
Vil det hjelpe oss med å kunne fjerne bjelkene og flytte dem opp på veggene i stedet for inn i veggene?
På badet hvor kravet bare er 2.10, ville dette hjulpet. Kan takstolene ligge på veggene, og deretter kan man i teorien fjerne bjelkene. Vi vil naturligvis få det beregnet, men vil mest vite om takhøyden er ønsketenkning.

Ja, det pleier å gå an å bygge sånn.

Ja, det brukar gå att bygga så.
Er det sannsynlig at det ligger dobbelt i bolighuset som på bildet også altså underram på takbjelke plassert på ytterveggen og så en bjelke inmurt i veggen. Altså den som er for lav og som må heves, tas bort?

• Takstoler og trebjelker i et gammelt loftsrom med synlige murvegger og tregulv.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.