Hei

Jeg må kutte noen fliser for å få ut ~6cm "striper" for å sette på kanten av en vegg. Men uansett hva jeg gjør, blir kantene litt "flisete" med små fliser ut av glaseringen langs kuttet. Jeg har prøvd med et par forskjellige fliseskjærere + en enkel vannkutter med diamantblad, men får i prinsipp samme resultat :(

Er det bare å akseptere det, slipe litt på kanten med diamantbrynet og håpe at det ikke synes? Eller er jeg bare overdrevent pirkete? Hvite fliser hvis noen lurer.

-/Christian

Jeg tror det blir bedre med en litt mer avansert kapp. Hvis vi antar at du med "enkel vannkapp" mener en med bladet montert under, der skyver platen mot bladet. De mer profesjonelle maskinene har jo bladet ovenfra, og man skyver bladet på en skinne over platen. Det gir en "snillere" skjærvinkel mot glasuren.

Dels kan man leie slike maskiner, dels kan du kanskje be en flislegger om å kappe platene for deg. Flisleggeren har kanskje i tillegg et ekstra triks som gir bra resultat.

Dels må du ha en slipt klinge, dels kan du risse med den noen halv millimeter før du kapper. At klingen er balansert er selvfølgelig en forutsetning. Jeg pleier å gjøre slik med gres porcellanato som er høyglans, og det fungerer. Har en stor sag med vannkjøling der motoren glir i en skinne. Om akkurat det, eller klingen er avgjørende vet jeg ikke. Tror dog mer på klingen.

Når jeg testet den utlodede multikutteren fra Bosch (se annen tråd) så prøvde jeg også å kappe fliser, med et sagblad med hardmetallkross. Jeg syntes kuttet ble riktig fint selv om det ikke gikk så raskt. Når jeg bygger neste baderom om et år eller to kommer jeg nok til å kjøpe et diamantblad og teste.

Om det er en avslutning på et ytterhjørne du skal få til, så er mitt tips at du setter den ikke kappede kanten utover.

Uansett snittet på flisen blir det aldri 100%, men hvis det ligger inn mot en annen flis med fug imellom, synes det nesten ikke (om det ikke er veldig frynsete selvfølgelig).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.