skal tillegg isolere på innsiden og lurer på hvordan jeg får den parallell og rett, i og med at veggen er ujevn. For så skal jeg rette de andre veggene etter ytterveggen. Dumt spørsmål jeg vet, men hva faen man må jo spørre
jeg har ingen annen vegg rett over, så jeg kan ikke måle diagonalen
Du bruker passende et vater eller et lodd for å få den loddrett. For å kontrollere rettheten kan du bruke en lang rettholt eller spenne en snor. Så må du plassere passe tykke avstandsstykker bak stenderne. Så må du nok forklare det der med parallell. Hvis du ikke har en annen vegg rett imot, hva skal den være parallell med?
Jo, jeg forstår jo at jeg skal bruke et vater. Og parallell mener jeg med veggen bak. Veggen er jo bare stående plank bak, og den er ganske ujevn. Ellers hadde jeg jo bare målt f.eks. 120mm ut fra veggen bak på venstre side og så høyre side. Men kan man være sikker på at det er rett da? Jeg tror jeg krongler det til, men man må jo spørreandersmc skrev:Du bruker helst et vater eller et lodd for å få den loddrett. For å kontrollere rettheten kan du bruke en lang retteskinne eller spenne en snor. Så plasserer du passe tykke avstandsstykker bak stenderne. Så må du nok forklare det der med parallell. Hvis du ikke har en annen vegg midt imot, hva skal den være parallell med?
Jaha, du mener at du vil at den nye veggen din IKKE skal bli parallell med veggen bak, men den skal være rett. Tegn en rett linje på gulvet foran veggen. Deretter bruker du et lodd fra taket slik at du kan trekke en linje der også. To skruer og en snor, f.eks. Nå har du to linjer å feste syll (den nedre liggende regelen) og hammarband (den øvre, liggende regelen) etter.
Klikk her for å svare