Jeg skal sette sammen lekter med størrelsen 120x45 i 90-graders vinkel. Det skal bli en ramme til en dør. Jeg tenkte å bruke halv-i-halv som fuge. Jeg mener å ha sett en diskusjon i dette forumet (muligens et annet forum) som beskriver en enkel metode for å få til 90-grader i hver fuge, men finner den ikke.

Er det noen som har et godt tips om hvordan man kan gjøre det?

Akkurat nå har jeg tenkt å bygge rammen på et stort bord jeg har og bruke hjørnene på bordet som vinkel. Et par tvinger for å holde fast lektene.

Er jeg på rett vei, eller har dere bedre forslag?

/Niklas

Jeg kanskje misforstår hvilke vinkler du mener, men en sikker metode er å måle diagonalene i rammen. Er de like lange er også hjørnene 90 grader forutsatt at begge langsidene er like lange og at begge kortsidene er like lange.

Det var jo en variant. Den føles helt riktig som kontrollmåling. Jeg har sett hörnspännare men de jeg har sett er for små for mine behov.

Måle skal jeg dog gjøre.

Et alternativ til bordhjørnet.

Jeg har en eller et par bakstykker til IKEA-kjøkkenskap stående.
De er kappet i riktig (rett :) ) vinkel, og er bra å bruke når vinkelhaken er for liten.

M
pythagoras kan jo brukes i større sammenhenger for å sjekke en individuell vinkel.

MaxPax skrev:
pythagoras går jo å bruke i større sammenhenger for å sjekke en individuell vinkel.
...og en bra huskeregel for Pythagoras’ læresetning som til og med jeg klarer å holde i hodet er 3-4-5-metoden.
En side 3/30/300cm, den andre 4/40/400cm, og hypotenusen (staving?) 5/50/500cm.
Stemmer det ikke inn, kan man jo doble alle mål til 6-8-10 o.s.v.

Lostmoose skrev:
...og en bra huskeregel for Pythagoras' setning som til og med jeg klarer å holde i hodet er 3-4-5-metoden.
En side 3/30/300cm, den andre 4/40/400cm, og hypotenusen (stavning?) 5/50/500cm.
Stemmer det ikke, kan man jo doble alle mål til 6-8-10 osv.
Kuriosa:
Dette kalles Egyptiske trekanter http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoreisk_trippel

I den gamle gode tiden, før det fantes kalkulatorer, hadde vi hefter med regnetabeller i stedet,
fantes det en tabell med disse egyptiske trekantene i heftet.
Tanken var at egypterne brukte dem når de bygde sine pyramider under faraoenes tidsalder.
Pyramidene har jo en kvadratisk bunnflate som vel alle kjenner til :rolleyes:
3, 4, 5 er den enkleste, men det finnes altså flere.

KnockOnWood skrev:
Kuriosa:
Dette kalles Egyptiske trekanter [lenke]

I den gode gamle tiden, før det fantes kalkulatorer, uten vi hadde hefter med regnetabeller i stedet,
fantes det en tabell med disse egyptiske trekantene i heftet.
Tanken var at egypterne brukte dem når de bygde sine pyramider under faraoenes tidsalder.
Pyramidene har jo en kvadratisk bunnflate som vel alle kjenner til :rolleyes:
3, 4, 5 er den enkleste, men det finnes altså flere.
Det var som pokker.
3,4,5 bruker man jo ofte men at det fantes flere hadde jeg ingen anelse om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.