Hei!
Nå skal takpanelet i gangen opp. Det jeg er litt bekymret for er at taket slik det er nå ikke er helt vinkelrett, som en rombe. Jeg vil jo ikke avslutte den siste panelbordet med å kappe den skjevt på langs, eller hvordan man skal si det.
Har dere noen gode tips på hvordan man måler seg frem til "rette" panelbord?
Har jeg vært uklar så ville et bilde hjelpe?
Nå skal takpanelet i gangen opp. Det jeg er litt bekymret for er at taket slik det er nå ikke er helt vinkelrett, som en rombe. Jeg vil jo ikke avslutte den siste panelbordet med å kappe den skjevt på langs, eller hvordan man skal si det.
Har dere noen gode tips på hvordan man måler seg frem til "rette" panelbord?
Har jeg vært uklar så ville et bilde hjelpe?
Trikset er vel at det ikke skal synes at rommet er skjevt.
Hvis du legger takpanelet rett, vil det ende med en glippe.
Hvis du i stedet måler hvor bredt rommet er, kan du regne ut hvor mange bord som går i den ene og den andre enden av rommet.
Ta det minste tallet, så kan du regne ut cc-målet i respektive ende av rommet. Er rommet langt, kan du trenge et mål i midten av rommet også.
Til slutt tegner du streker på de cc-målene som du har regnet ut.
Husk at hvis du får 122mm i cc-mål, skal du måle ut 122, 244, 366, .. mm og ikke 122mm mellom hver strek. På den måten legger du ikke til feilene.
Hvis du legger takpanelet rett, vil det ende med en glippe.
Hvis du i stedet måler hvor bredt rommet er, kan du regne ut hvor mange bord som går i den ene og den andre enden av rommet.
Ta det minste tallet, så kan du regne ut cc-målet i respektive ende av rommet. Er rommet langt, kan du trenge et mål i midten av rommet også.
Til slutt tegner du streker på de cc-målene som du har regnet ut.
Husk at hvis du får 122mm i cc-mål, skal du måle ut 122, 244, 366, .. mm og ikke 122mm mellom hver strek. På den måten legger du ikke til feilene.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Du finner altså ut hvor mange planker du får plass med i bredden. Så deler du takbredden i hver ende med antallet og tegner opp markeringer.
Klarer du dette uten å få glipper er det bare å kjøre på. Hvis ikke må du lage kiler på sidene så du i det minste kan sentrere plankene.
Glasklart?
Klarer du dette uten å få glipper er det bare å kjøre på. Hvis ikke må du lage kiler på sidene så du i det minste kan sentrere plankene.
Glasklart?
Klikk her for å svare