Renoveringsnybegynner
· Luleå
· 21 innlegg
Har en utbygging som er tynt isolert på yttervegg og vil etterisolere yttervegg innover i forbindelse med vindusbytte. Veggen består i dag av plastfolie og sponplate fra innsiden som skiller fra eksisterende isolasjon, og min vurdering er hvordan man gjør etterisolering på det? Bør man rive sponplate og plast og isolere på det, eller kan man lekte direkte på platen og isolere på det?
Etterisoleringen kan være maks 45mm.
Takk på forhånd
Etterisoleringen kan være maks 45mm.
Takk på forhånd
Hvor mye isolasjon er det i eksisterende vegg?
Plasten skal sitte så kondenspunktet havner "utenfor" plastfolien, noe som avgjøres av forholdet mellom din planlagte tilleggsisolering og eksisterende isolasjon utenfor plastfolien.
Har du bare nok isolasjon utenfor, er det normalt fremgangsmåte å legge til 45mm med isolering på innsiden av plastfolien.
Plasten skal sitte så kondenspunktet havner "utenfor" plastfolien, noe som avgjøres av forholdet mellom din planlagte tilleggsisolering og eksisterende isolasjon utenfor plastfolien.
Har du bare nok isolasjon utenfor, er det normalt fremgangsmåte å legge til 45mm med isolering på innsiden av plastfolien.
Renoveringsnybegynner
· Luleå
· 21 innlegg
Isolasjonstykkelsen er 150mm. Så det jeg lurer på er om jeg må rive ned sponplaten og eventuelt plasten hvis den skal flyttes? som sitter innenfor platen - før jeg legger på 45mm, eller om man kan legge lekter og isolere direkte mot sponplaten og rett og slett bygge "ny" vegg utenpå den gamle. Hva ville vært klokt i sammenhengen?B bilarebob skrev:Hvor mye isolasjon er det i eksisterende vegg?
Plasten skal sitte så kondenspunktet havner "utenfor" plastfolien, hvilket avgjøres av forholdet mellom din tenkte tilleggsisolasjon og eksisterende isolasjon utenfor plastfolien.
Har du bare tilstrekkelig med isolasjon utenfor, så er det normalt å legge/isolere 45mm på innsiden av plastfolien.
Sist redigert:
Det burde nok være mer isolasjon på utsiden for å være sikker på at duggpunktet havner utenfor plasten. For eksempel, om du har -20°C ute og +20°C (kanskje ikke så ofte??) inne så kan plastlaget havne på 10°C (1/4 av total isolasjon) noe som risikerer å skape kondens i isolasjonen.
Ytterligere usikkerhet ligger i hvor god dekning plasten har (er det mange gjennomføringer for el?). Og hvordan gjennomføringen har vært (er alle skjøter teipet osv.). Selv om det er "skikkelig" aldringsbestandig plast som sitter der i dag (i mitt hus som ble bygget på 70-tallet så sitter det ofte en tynnere plast som ikke er like tett som dagens).
Mitt råd er nok å rive platen og plasten og legge ny plast (nærmest innveggen) slik at du vet at det blir bra.
Ytterligere usikkerhet ligger i hvor god dekning plasten har (er det mange gjennomføringer for el?). Og hvordan gjennomføringen har vært (er alle skjøter teipet osv.). Selv om det er "skikkelig" aldringsbestandig plast som sitter der i dag (i mitt hus som ble bygget på 70-tallet så sitter det ofte en tynnere plast som ikke er like tett som dagens).
Mitt råd er nok å rive platen og plasten og legge ny plast (nærmest innveggen) slik at du vet at det blir bra.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.428 innlegg
Rive sponplate er jo ikke særlig vanskelig eller tidkrevende, og det finnes mange fordeler med å gjøre det.
Jeg ville rive spon og plastfolie for deretter å montere ny tett folie, montere 45x45 horisontalt (såkalt installasjonssjikt) og deretter gips eller gips+osv/plyfa/sponplate.
Når veggen er åpen, har du alle muligheter for å gå gjennom og justere til den gamle isolasjonen og vindtettingen, som er minst like viktig for å få en godt isolert vegg.
Jeg ville rive spon og plastfolie for deretter å montere ny tett folie, montere 45x45 horisontalt (såkalt installasjonssjikt) og deretter gips eller gips+osv/plyfa/sponplate.
Når veggen er åpen, har du alle muligheter for å gå gjennom og justere til den gamle isolasjonen og vindtettingen, som er minst like viktig for å få en godt isolert vegg.
Renoveringsnybegynner
· Luleå
· 21 innlegg
Ja, jeg tenker så jeg også. Det blir den løsningen. Men skal folien ligge utenpå den nye 45 lekten, eller skal den være innenfor?Rickard. skrev:
Rive sponplate er jo ikke særlig vanskelig eller tidkrevende, og det finnes mange fordeler med å gjøre det.
Jeg ville rive spon og plastfolie for så å montere ny tett folie, montere 45x45 horisontalt (såkalt installasjonssjikt) og så gips eller gips+osv/plyfa/sponplate.
Når veggen er åpen har du mulighet til å gå gjennom og justere til den gamle isolasjonen og vindsperren som er viktige for å få en godt isolert vegg.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.428 innlegg
Generelle retningslinjen for dampsperren er så varmt som mulig men maks 1/3 av isoleringen innenfor dampsperren. Din er ikke engang i nærheten av den grensen og jeg synes fordelene med å ha dampsperren beskyttet overveier ulempene(vet egentlig ikke om det finnes noen).V Vinterland skrev:
Klikk her for å svare