Hei
Holder på å renovere en del av huset som er original fra 50-tallet. Jeg ser for meg at jeg bør rive ned en del av ytterveggene for å begynne på nytt med ny isolering og dampsperre.
Men jeg skulle trenge litt input og tips på hvordan veggen kan være bygget opp. Jeg får liksom ikke sammen målene og materialene som jeg finner.
Det jeg tror er følgende innenfra og ut?
Tretex-råspont-frigolit/cellplast med ngn papiroverflate-spon-vindpapp-tegl.
Tykkelse ca 9 cm ekskludert tretex
Jeg har revet ned tretex (litt ufrisk lukt) og planlegger å fjerne råspont og cellplast, men spørsmålet er om jeg skal ta alt når jeg likevel holder på?
Tar takknemlig imot litt tips og ideer.
Holder på å renovere en del av huset som er original fra 50-tallet. Jeg ser for meg at jeg bør rive ned en del av ytterveggene for å begynne på nytt med ny isolering og dampsperre.
Men jeg skulle trenge litt input og tips på hvordan veggen kan være bygget opp. Jeg får liksom ikke sammen målene og materialene som jeg finner.
Det jeg tror er følgende innenfra og ut?
Tretex-råspont-frigolit/cellplast med ngn papiroverflate-spon-vindpapp-tegl.
Tykkelse ca 9 cm ekskludert tretex
Jeg har revet ned tretex (litt ufrisk lukt) og planlegger å fjerne råspont og cellplast, men spørsmålet er om jeg skal ta alt når jeg likevel holder på?
Tar takknemlig imot litt tips og ideer.
Renovator
· Uppsala
· 2 087 innlegg
Plankveggen på bildet kan være stabiliserende i et så gammelt hus. Du bør ikke ta den ned uten å være sikker på at stabiliteten ikke blir påvirket.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/stomme/stabiliserande-system/
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/stomme/stabiliserande-system/
Svar2Henningelvis skrev:
Da får alt gammelt være igjen, bygger på med en 45mm lekt + gips med trefiberisolasjon og dampbrems (ikke diff. tett plast). Da kan jeg også trekke ny strøm i det rommet. Hva sier anbefalingene da, dampbremsen rett under gipsen eller på den gamle plankveggen?
Etter litt analyse og søk konkluderer jeg med at frigoliten ikke er frigolit, men karbamidskum, populært på 60-tallet.
Det heller, som jeg skrev, mot at jeg lar det eksisterende være igjen og bygger på med en 45:a +gips. Noen med erfaring med karbamidskum som har en annen oppfatning? Jeg har lest de trådene som finnes om emnet og det er som vanlig delte meninger.
Det heller, som jeg skrev, mot at jeg lar det eksisterende være igjen og bygger på med en 45:a +gips. Noen med erfaring med karbamidskum som har en annen oppfatning? Jeg har lest de trådene som finnes om emnet og det er som vanlig delte meninger.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur kan det komma in vatten genom källarväggen?
Stenhus -
Bygga in skarv/fog i väggen mha typ skvallerrör?
Vatten & Avlopp -
Rostfri badtunna i anslutning till källarväggen
Pool -
Feste bjelke/bærebjelke på veggen for pergola?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Er veggen bærende i garasjen min?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi