Hei
Har søkt rundt men blir litt forvirret over at jeg ikke finner noe i emnet. Noen andre må ha fundert på dette tidligere.
70-tallshus med isolasjon på feil side.
Plate->plast->cellplast->finbetong->gulv
Har ikke en eneste tegning, og kommunen har ingen i arkivet heller, så kan ikke svare på hvordan platen er lagt, hva som finnes under, osv.
Syllene står jo direkte på platen et stykke under gulvet, og dermed innebærer det jo problemer om man skulle behøve å bytte gipsplater på yttervegger og hjertevegg?
Begynte å tenke på dette da jeg vurderer å etterisolere utenfra, men at det i så fall gjør seg best med plast i veggen. 100 mm isolasjon i dag og ganske dyr oppvarming. Det er ingen isolasjon i hjørner, så det trekker en del og kalde gulv ved vegger.
Jeg innser at en 100 % løsning ikke eksisterer, men er det noe man kan gjøre for å få det tett selv om man ikke får tatt de siste 10-13 cm?
Jeg vurderer å bytte syllene på grunn av dette og se om det går an å støpe opp til gulvnivå. Syllene ligger på 16 % fukt. Dikt an betongen uten syllisolasjon. Formentlig trykket.
Det jeg har sett ser fint ut dog.
Konflikten i meg sier at det er fornuftig å bytte syllene før man kaster mye penger på ny fasade, baderom osv. Hva ville dere gjort i min situasjon?