Jeg holder på å tegne en konstruksjon som vil kreve limtrebjelker med rimelig spennvidde, men spørsmålet mitt er hvordan man konstruerer "hjørnene"?
Det skal isoleres, og da er man jo ganske takknemlig om det er rimelig jevnt på både inn- og utsiden, og at det ikke finnes altfor mange kuldebroer.
Det handler altså ikke om dimensjonering, det får en konstruktør se på, men hvordan man krysser og tværer regler/bjelker/stolper osv.
Limtrebjelken (A) er en av fem stykker.
Regelen (B) er stående, og meningen er at det skal isoleres på den siden.
I den øvre varianten med en stående regel (C) blir jo delen mellom C og D rar, og hvordan isolerer man mellom B og D?
I den nedre varianten ser det jo hyggeligere ut mellom E og F, men jeg er ganske overbevist om at det kreves en stående (C) av rimelig dimensjon for å bære opp limtrebjelkene. Det blir CC 120 på limtrebjelkene, og avstanden mellom de stående reglene som holder opp C henholdsvis E vil være omtrent en meter (det skal være vinduer der, og dermed går det ikke å sette dem tettere).
Jeg ville vært veldig takknemlig om noen kunne forklare litt for meg hvordan man bygger... Konstruktøren vil sikkert fortelle meg nøyaktig, men jeg vil gjerne være godt forberedt.
Takk på forhånd
Det skal isoleres, og da er man jo ganske takknemlig om det er rimelig jevnt på både inn- og utsiden, og at det ikke finnes altfor mange kuldebroer.
Det handler altså ikke om dimensjonering, det får en konstruktør se på, men hvordan man krysser og tværer regler/bjelker/stolper osv.
Limtrebjelken (A) er en av fem stykker.
Regelen (B) er stående, og meningen er at det skal isoleres på den siden.
I den øvre varianten med en stående regel (C) blir jo delen mellom C og D rar, og hvordan isolerer man mellom B og D?
I den nedre varianten ser det jo hyggeligere ut mellom E og F, men jeg er ganske overbevist om at det kreves en stående (C) av rimelig dimensjon for å bære opp limtrebjelkene. Det blir CC 120 på limtrebjelkene, og avstanden mellom de stående reglene som holder opp C henholdsvis E vil være omtrent en meter (det skal være vinduer der, og dermed går det ikke å sette dem tettere).
Jeg ville vært veldig takknemlig om noen kunne forklare litt for meg hvordan man bygger... Konstruktøren vil sikkert fortelle meg nøyaktig, men jeg vil gjerne være godt forberedt.
Takk på forhånd
Nå er jeg bilmekaniker og "snekker" helst i stål, så legg ikke for stor vekt på det jeg sier.
Men:
I det øvre eksemplet, hvis du lar D gå hele veien opp til A og jackar ur i den for C blir det litt mer fornuftig.
Det nedre eksemplet ville jo funket hvis du kan regel F c/c60 og veksle av for vinduene. Da får du en regel under hver bjelke.
Den mest stabile varianten er en kombinasjon, C innfelt i D og en E over. Da kan du nok klare deg uten regel under hver bjelke.
Så føles det som du trenger en hammarband (som E) på B-veggen med.
Men:
I det øvre eksemplet, hvis du lar D gå hele veien opp til A og jackar ur i den for C blir det litt mer fornuftig.
Det nedre eksemplet ville jo funket hvis du kan regel F c/c60 og veksle av for vinduene. Da får du en regel under hver bjelke.
Den mest stabile varianten er en kombinasjon, C innfelt i D og en E over. Da kan du nok klare deg uten regel under hver bjelke.
Så føles det som du trenger en hammarband (som E) på B-veggen med.
Takk! Det var fine ideer, jeg er IT-konsulent, så jeg tenker å lytte veldig mye til en bilmekaniker 
Sikkert bør man ha en hammarband under B også, det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg skal forsøke å møte konstruktøren neste uke, så blir det litt mer kjøtt på beina. Er det flere som har tips mottas de gjerne.
Sikkert bør man ha en hammarband under B også, det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg skal forsøke å møte konstruktøren neste uke, så blir det litt mer kjøtt på beina. Er det flere som har tips mottas de gjerne.
A skal ligge ned på platten om du har cc60 på B. A og E kan man jacke i hverandre i hjørnene. Da isolerer man på utsiden av hjørnet, eller så lar man D gå helt ut jevnt med B på utsiden, noe jeg tror er vanligst.
Gikk dette å forstå. Det finnes mange tegninger på nettet om hvordan man bygger yttervegger.
/CC
Gikk dette å forstå. Det finnes mange tegninger på nettet om hvordan man bygger yttervegger.
/CC
Hei!
Se her så ser du hvordan man lager et hjørne.
http://www.swedisol.se/sw1010.asp
Det man skal tenke på når man lager hjørnet er at ytterveggen skal ha noe å feste i og at også inn veggen har det. Nå synes jeg ifs. at det som beskrives her ikke gir et tilstrekkelig stabilt hjørne uten at man risikerer at hjørnet glir fra hverandre.. men det kan man løse ved å legge en vinkelregel i metall bak plate materialet i hjørnet og skru rett gjennom platematerialet/metallreglen inn i tre reglen. Nå tenker jeg først på den som er merket F3 den andre F2 der bør man nok gjøre på en litt annen måte også.. hva man mer skal tenke på er at man lett får flere regler som drar inn kulde i hjørnet..
Ja så selvfølgelig et sylden over alt som beskrives tidligere i tråden..
Se her så ser du hvordan man lager et hjørne.
http://www.swedisol.se/sw1010.asp
Det man skal tenke på når man lager hjørnet er at ytterveggen skal ha noe å feste i og at også inn veggen har det. Nå synes jeg ifs. at det som beskrives her ikke gir et tilstrekkelig stabilt hjørne uten at man risikerer at hjørnet glir fra hverandre.. men det kan man løse ved å legge en vinkelregel i metall bak plate materialet i hjørnet og skru rett gjennom platematerialet/metallreglen inn i tre reglen. Nå tenker jeg først på den som er merket F3 den andre F2 der bør man nok gjøre på en litt annen måte også.. hva man mer skal tenke på er at man lett får flere regler som drar inn kulde i hjørnet..
Ja så selvfølgelig et sylden over alt som beskrives tidligere i tråden..
Sist redigert:
Takk for bra lenke og gode tips. Jeg vil påpeke at A ikke er et hammarband, men en limtrebjelke (takstol). Men da skal man altså ha et hammarband under den. Jeg tror nok på den der varianten som noen skrev "C innfelt i D med en E over"
Jo en C trengs der man har vindu.. ellers så setter man jo veggsviller der bjelken kommer. Men E er vel remmen og den skal være på begge veggene. Har du store vinduer og det kommer flere bjelker oppå en C uten at kraften tas opp av veggsviller, så må C være litt ekstra stabil (må dimensjoneres riktig).
Så avhenger det litt av hvordan bjelken vil se ut om man ikke også legger en C oppå remmen. Men er det taksolar så stikker de ofte ut, og da kan det være smart å legge en C under. Men tenk... overalt hvor man erstatter isolering med tre får man dårligere isolasjon.
Så avhenger det litt av hvordan bjelken vil se ut om man ikke også legger en C oppå remmen. Men er det taksolar så stikker de ofte ut, og da kan det være smart å legge en C under. Men tenk... overalt hvor man erstatter isolering med tre får man dårligere isolasjon.
Klikk her for å svare
