Vet ikke helt om dette er riktig forumdel for dette emnet men prøver... Moderator kan flytte det hvis det trengs...

Lurer litt på hvordan man bygger et slikt bord med slike kanter... Slik at det blir som staver i skjøtene...

Har de rett og slett brukt stavlimt eik og tatt stav for stav, annenhver bord og annenhver ben og deretter limt alt sammen og slipt.

Eller har de saget bort en bit på omtrent hver 5. cm eller så.
Og hvis det er tilfelle. Finnes det noe spesielt verktøy for akkurat det da, for å få det så nøyaktig som mulig?

9977512927.jpg

Om jeg ikke tar feil er det sinket ;)
"En meget sterk og snekkeraktig sammenføyning er å sinke sammen trestykkene i hjørner. Tidkrevende å utføre, men viser bevis på snekkerens dyktighet."
Bilder finnes på denne siden.
http://urbansbyggvaror.com/pdf/snickralimfog_33.pdf
Jeg har også for meg at det finnes en tråd under Verktøy der det ble diskutert overfreser :-/

Men er det virkelig sinket ?  :-?

Jeg skulle tro at platene er stavlimte med annenhver stav lang og annenhver kort, så er platene limt sammen med hverandre og (fremfor alt) hjørnene er slipte.

Med alle stavene høvlet på samme tid så burde passformen bli veldig nøyaktig når man skyver platene sammen.

Veldig pent var det i.a.f  :)

Siden som hejduk..tig linker til viser laxstjertssinkar (dovetail joint), mens bordet og benken på bildet ditt ser ut til å være utført med "rette" fingersinkar (finger joint). Fingersinkar er mye enklere å lage men blir ikke like sterke.

Sinkingen kan være utført før eller etter at platene ble stavelimt, men om man skal bygge et lignende bord selv må man nok gjøre det i ettertid på ferdige plater. Den enkleste måten å gjøre dette på er med en overfres (modell større om materialet er så grovt som på bildet) med en kopierring, en skaftfres og en mal som du lager i MDF eller kryssfiner. Malen lager du slik at den har en "tapp" som gir deg en nøyaktig avstand til forrige utsparing. Du vil få utsparinger som er avrundet i nederkanten (dvs. lett U-formet), men det fikser du lett med et bra stemjern.

Takk for alle svar... det jeg tenkte å gjøre er et sidebord for kjøkken.. i samme stil med dette, men høyere... materialet jeg tenkte bruke er 26mm benkeplate i eik fra Bauhaus. Det eneste budsjettet dekker for øyeblikket.

1014971.jpg

Kan du sende meg et bilde av bordet når det er klart så er du snill. Skal selv bygge en 3 m lang tv-benk på samme måte dvs med benkeplate fra bauhaus.

MVH
Kristofer

tar nok dessverre en stund... har litt andre prosjekter å ta tak i før.... men når det er klart så...

Er det jeg søker ikke samme teknikk som Mattias gjorde i siste episode av RoomService?... Men man trenger en litt større sånn fræskam enn det han hadde :)

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=11946

Igjen. Det er et sånt bord jeg skulle ville lage. Eller rettere sagt et sideboard men med endene i stil med dette.
bord.bmp

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.