Hei!

Har ingen anelse om jeg har havnet på riktig delforum, men hvis ikke kan dere gjerne flytte tråden til et mer passende sted. Jeg vet knapt hvordan jeg skal formulere spørsmålet mitt korrekt..

Men det er slik at vi vurderer å prøve å lage et "kjølerom" (tilsvarende en gammeldags jordkjeller) ute i stallen/logen vår hvor vi kan oppbevare våre avlinger (samt oppbevare krukker, drikke osv).. og vi lurer litt på hvordan man kan/bør gjøre det og hva man bør tenke på.. om det i det hele tatt er mulig?

Vi har et passende rom i dag, midt i huset så å si, hvor det delvis er natursteinsvegger (litt blandet med noen Lecablokker) og støpt betonggulv. Taket består av sånn der svart board (som jeg har glemt navnet på) :)

Et lagringsrom med naturstensvegger, tretrapp, betonggulv, og diverse lagrede gjenstander; vurderes omgjort til jordkjeller.

Legger ved et bilde her av rommet, minus trappen som er fjernet (der trappen slutter, mot kameraet, så ligger det et par steinblokker på bakken, der er planen å bygge opp en vegg og sette inn en dør).

Hvordan skal man tenke?

- Fuktighet? Hvor fuktig skal det være i en jordkjeller (eller rettere sagt for at maten skal holde) og kan den fuktigheten påvirke leiligheten ovenfor? (og hvis så er tilfelle, hvordan skal man tette/fikse taket så den fuktigheten ikke forstyrrer leiligheten ovenfor).

- Kulde? Temperatur generelt? (i dag får rommet spillvarme fra vaskerommet som er vegg i vegg).

- Isolasjon? Bør man isolere eller la det være som det er? (vi planlegger å varme opp på andre siden om noen år, dvs ikke bare vaskerommet)

- Ventilasjon? hvordan skal man tenke her? til og fra luft..

Tips, tanker? spørsmål? Noe?

Er det et umulig oppdrag?

L
Hvilke temperaturer har du i dag? Vintertid, det er et vindu der ser det ut som, og en yttervegg blir det is eller frost på dem under vinteren. Finnes det noen antydning om at det kan være noen påvekst på veggene som kan ses, litt som lodd eller annet?

Vinduet du skimter går ut til låven som i dag er uoppvarmet (dog planlagt å gjøre iallfall 'vedlikeholdsvarm' året rundt ganske snart). Ingen av veggene i rommet på bildet er yttervegg, men det kan bli -2 typ i låven, de aller strengeste vinterdagene (Skåne).

I vaskerommet, som i dag er sammenkoblet/åpent imellom, har vi hatt 14 på gulvvarmen omtrent.. (pluss at det står en akkumulator i vaskerommet og vaskemaskin/tørketrommel som går titt som tett) og det er spillvarmen derfra som har varmet opp rommet på bildet. Har ikke hatt termometer der inne og sjekket dessverre.

Tror at om vi skulle satt opp vegg og dør, hadde det vært betydelig kjøligere i DET rommet.

L
spørsmålet om temp var litt viktig, skal dere ha poteter der så bør tempen være maks ca +2-+3C ellers kan den begynne å åle i midten av januar, ellers virker det å være ganske bra med temp og ingen fryserisiko, det som kan gi problemer er om dere begynner å sette vegger og evt. isolasjon er, den fuktigheten som finnes, bør gå ut i rommet. Du sier LGH ovenfor, er det problemer der i taket nå, hvis ikke, så ikke bry dere, det som kan være bra er å få til noe rør ut i luften og et rør inn fra logen, men ikke for varmt, jordkjellere lufter seg normalt selv gjennom selvtrekk, varmere der enn ute.

Vi har ingen ventilasjon i dag i noe av rommene og skal utbedres, derfor prøver vi å finne ut hvordan vi skal gjøre i det "der" rommet, før vi fikser det ved siden av :)

Så vidt vi vet og ser... er det ingen fukt (eller vekst) problemer i rommet, verken vegger eller tak! Dog ekstremt dårlig ventilasjon som periodevis gir dårlig lukt i hele vaskerommet. Men som sagt, skal utbedres... Skal til både til- og fra-luft (i begge rom).

Jeg trodde to grader var for kaldt for poteter? At det skulle ha rundt 5-6 snarere. Har aldri lagret poteter lenge selv så jeg vet ikke hvordan det skal være :) liker rotgrønnsaker omtrent samme temp?

Ikke så bekymret for veggene direkte, er jo Leca og stein. Men vil ikke ha inn for fuktig luft i bjelkelaget under leil. (oppå tenkte "matlageret") i isoleringen o så... vanskelig å holde øye med om noe mugner osv. Den leil er fullt oppvarmet og det bor folk i den.

Samtidig skal det jo ikke være dryppende fuktig heller i en "jordkjeller", så det BURDE ikke være noe problem.. (?)

Om man nå skal tilføre litt luft, kan man dra et rør noen meter ut.. (Til /gjennom en yttervegg) og få den til å suge inn luft selv.. typ selvtrekk.. eller må man hjelpe luften på traven?

• Liker
tsvensso
  • Laddar…
L
Vettig å ha det fra utsiden som kommer inn ved gulvet, med noen form for spjeld så det ikke kommer inn for mye kald luft, Med spjeldet går det da å regulere det, deretter et rør ut gjennom taket, passende et 75 mm avløpsrør, vanlige jordkjellere har et i den størrelsen oppe på jordtaket samt ingen inn (utett i dørene) og selvtrekk, (husker mormors) det er nok uegnet med vifte, kan bli for mye vent da. Det med temp for potet var en potetdyrker som sa, men kan nok variere litt med hvordan kjelleren er, dere får prøve et år med ca +4C, men ingen poteter ved røret som kommer inn, da fryser den nok, det skal ikke blåse i rørene, bare knapt på grensen til merkbart. Å isolere mot LEIL ovenfor, det går å sette noe i taket på kjelleren. Det med fukt tror jeg ikke er noe bekymring når du sier at det er tørt. Blir nok bra dette her, har selv en matkeller en trapp ned, med litt kulde i.

• Liker
Anemonen og 1 annen
  • Laddar…
Spjeld for nivåregulering av innkommende luft bør ikke være noe problem å oppnå (synes jeg) :) men omvendt med temperaturen da? flere ganger har vi for eksempel hatt 12 grader varmt ute.. noen dager før jul (ikke så uvanlig). Hvordan skal man tenke angående matoppbevaringen da?

Håper at det ikke blir like varmt i rommet eller bør man ha noen form for kuldeaggregat? (i motsetning til en ekte jordkjeller så ligger dette rommet over bakken.. og blir jo trolig litt varmere med omgivelsene) ?

Bare litt av nysgjerrighet, hvordan skal en bra luftfuktighet ligge til i en bra "jordkjeller"? om man skulle ha noe retningslinje.. :)

L
Det med høy temp er kanskje et problem for dere, siden dere bor på den breddegraden, vet om dette, har selv et hus der, Da kanskje et portabelt kjøleaggregat kan ordne det, finnes et flertall med noenlunde pris på, det som er problem med dem er at de også tar ned fuktigheten, det blir kondens når luften kjøles ned., og tømmer luften for fuktighet. Eventuelt trengs et aggregat som sitter på utsiden og fører inn kulden, men da blir det helt andre penger. For å komme rett er det nok best å snakke med noen som holder på med AC, ikke noen på varehuset, men en profesjonell. Kommer nok ikke lenger for min del, det gjelder å komme rett i temp og fukt, det er ikke helt problematisk noen ganger, jeg kjøler matkjelleren med brianvæsken på min varmepumpe ca +6 C. Håper at dere kommer til å få en bra matkjeller :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.