Hei!
Jeg skal bygge en "vegg" for å dekke siden av kjøleskapet mitt. Har tidligere fått forslag om MDF, men har nå bestemt meg for en mer solid vegg, altså med stenderverk og gipsplate. Det jeg lurer på er følgende:
- Veggen kommer til å være 70 cm bred. Trenger jeg å sette inn en "ekstra" loddrett stender i rammen? Eller holder det med en svill, en hammar og to stendere som forbinder disse?
- Jeg har funnet et vakkert blyglassvindu i kjelleren, mål 65*65, og vil gjerne integrere det i veggen. Jeg har tenkt at jeg lager et hull i gipsplaten for vinduet og så limer på? Det trenger altså ikke å gå an å åpne vinduet.
- Fungerer det?
- Hvis det fungerer, antar jeg at stenderen kun kan være 2,5 bred, slik at vinduet får plass. Er det rimelig med en slik bredde eller trenger stenderen å være bredere?
Takk så hjertelig!
Jeg skal bygge en "vegg" for å dekke siden av kjøleskapet mitt. Har tidligere fått forslag om MDF, men har nå bestemt meg for en mer solid vegg, altså med stenderverk og gipsplate. Det jeg lurer på er følgende:
- Veggen kommer til å være 70 cm bred. Trenger jeg å sette inn en "ekstra" loddrett stender i rammen? Eller holder det med en svill, en hammar og to stendere som forbinder disse?
- Jeg har funnet et vakkert blyglassvindu i kjelleren, mål 65*65, og vil gjerne integrere det i veggen. Jeg har tenkt at jeg lager et hull i gipsplaten for vinduet og så limer på? Det trenger altså ikke å gå an å åpne vinduet.
- Fungerer det?
- Hvis det fungerer, antar jeg at stenderen kun kan være 2,5 bred, slik at vinduet får plass. Er det rimelig med en slik bredde eller trenger stenderen å være bredere?
Takk så hjertelig!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 589 innlegg
Du kan nok bygge en slik vegg med alt fra 45x54 til 95x45, den vil jo ikke være så stor eller bærende.Jonawullt skrev:
Hei!
Jeg skal bygge en "vegg" for å dekke siden av kjøleskapet mitt. Har tidligere fått forslag på MDF, men har nå bestemt meg for en mer solid vegg, altså med reisverk og gipsplate. Det jeg lurer på er følgende:
- Veggen vil være 70 cm bred. Trenger jeg å sette inn en "ekstra" loddrett regel i reisverket? Eller holder det med en syll, en -hammer og to regler som forbinder disse?
- Jeg har funnet et vakkert blyinnfattet vindu i kjelleren, mål 65*65, og vil gjerne integrere det i veggen. Jeg har tenkt å lage et hull i gipsplaten for vinduet og deretter lime på? Det trenger altså ikke å være mulig å åpne vinduet.
- fungerer det?
- hvis det fungerer, antar jeg at reglen kun kan være 2,5 bred, slik at vinduet får plass. Er det rimelig med sånn bredde, eller trenger reglen være bredere?
Takk så mye!
En regel i bunnen (mot gulvet, en mot taket og en på hver side (cc60 cm er jo generelt anbefalt, men skulle en slik "sidevegg" være cc 70 er det neppe noe problem)
Isoler gjerne slik at det ikke blir en resonanskasse.
Et vindu, hvis det blir pent, kan du jo integrere, krever bare noen ekstra regler.
Hei! Takk for svar!klaskarlsson skrev:
Du kan nok bygge en slik vegg med alt fra 45x54 til 95x45, den vil jo ikke være så stor eller bærende.
En regel i bunnen (mot gulvet, en mot taket og en på hver side (cc60 cm er jo generell anbefaling, men skjer det at en slik "sidevegg" er cc 70 er det ikke hele verden)
Isoler gjerne så det ikke blir en resonanskasse.
Et vindu, hvis det blir pent, kan du jo integrere, krever bare noen ekstra regler
Trenger reglene å være 45x54 altså? Altså det går ikke å ha tynnere regler?
Og trenger jeg å isolere hvis jeg bare skal dekke den ene siden med gips?
Finnes en mengde dimensjoner på "reglar" som du kan bruke. Ta den dimensjonen som er nærmest tykkelsen på vinduskarmen ..
For eksempel 34x70 som monteres på platen.
Med en tynnere plate lim skrudd på baksiden som for eksempel 8 mm plywood eller 3 mm masonitt får du også bedre stabilitet samt at du slipper å se gjennom vinduet..
Isoler med for eksempel 30mm cellplast..
For eksempel 34x70 som monteres på platen.
Med en tynnere plate lim skrudd på baksiden som for eksempel 8 mm plywood eller 3 mm masonitt får du også bedre stabilitet samt at du slipper å se gjennom vinduet..
Isoler med for eksempel 30mm cellplast..
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 589 innlegg
45x45 mener jeg selvfølgelig (skrivefeil) - burde holde for en liten "kjøleskapsvegg"Jonawullt skrev:
Men 45x70, 45x95 fungerer selvfølgelig også
Skulle for eksempel vanlige 22mm (kanskje 22x95) fungere?
Trolig, i hvert fall om du i tillegg har en plate utenpå (for eksempel 12 mm kryssfiner eller til og med MDF).
Men det er vel 2,50 i takhøyde så det kan jo bli litt "klumsete" på midten, om du ikke fester det i en vegg godt da for eksempel - det vil nok stabilisere.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 589 innlegg
Hei! Trengs det MDF selv om jeg fester gips på regelstammen?klaskarlsson skrev:
45x45 mener jeg selvsagt (skrivefeil) - burde holde for en liten "kjøleskapsvegg"
Men 45x70, 45x95 fungerer selvsagt også
Skulle for eksempel vanlige 22mm (kanskje 22x95) fungere?
Trolig, i det minste om du i tillegg har en plate utenpå (for eksempel 12 mm kryssfiner eller til og med mdf).
Men det er vel 2,50 i takhøyde så det kan jo bli litt "slarkete" på midten, om du ikke fester det i en vegg dog ordentlig da for eksempel - det vil nok stabilisere
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 589 innlegg
Som Kane skriver, kan du feste det i stenderne så er det ok.Jonawullt skrev:
En gipsplate som sådan tåler ikke mer enn et bilde, et håndklekrok eller et speil ville jeg sagt.
Å feste en hylle for en tung gryte ville jeg ikke gjort i bare gips - da trengs mange festepunkter med gode gipsankre.
Klikk her for å svare