Skal bygge en form for en 15 cm bred ca 3 meter lang og opp til 140 cm høy mur (på skrånende fjellgrunn) og har fått tips om å bygge med råspont i stedet for forskalingsfiner.

Hvor tett trenger man å ha mellom horisontale spikertål?
Hvor tett mellom vertikale stendere med støtter?

Tar gjerne imot tips på fremgangsmåte!
 
Les denne tråden, der finnes mye informasjon: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-vaeldigt-stor-blomsterlada-i-betong.372580/page-7

  • Uklart om det blir enklere med råspont, avhenger nok av hvor "kurvet" fjellet er.
  • Hvis du bruker plater får du en annen overflate enn med råspont.
  • Hvis bunnen av muren ikke skal vises, kan du støpe en såle som er bredere enn 15 cm, da blir det enklere å støpe resten av muren oppå og sålen må ikke plasseres så nøyaktig. Se lenket tråd.
  • Det går an å bore i fjellet og slå fast lekter og annet med ekspander eller lignende.
  • Liggende lekt i bunnen kan festes/holdes mot med for eksempel armeringsjern som bores ned i fjellet.
  • Bore i fjellet og feste dybler og/eller stående armering med kjemisk anker.
  • Tenk over hvordan du skal drenere vann som vil renne mot muren.
Jeg er ingen ekspert, men omtrent slik har jeg gjort, og min mur står fortsatt (huset som står oppå også).
 
Tusen takk!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.