Skal bygge en form for en 15 cm bred ca 3 meter lang og opp til 140 cm høy mur (på skrånende fjellgrunn) og har fått tips om å bygge med råspont i stedet for forskalingsfiner.
Hvor tett trenger man å ha mellom horisontale spikertål?
Hvor tett mellom vertikale stendere med støtter?
Tar gjerne imot tips på fremgangsmåte!
Hvor tett trenger man å ha mellom horisontale spikertål?
Hvor tett mellom vertikale stendere med støtter?
Tar gjerne imot tips på fremgangsmåte!
Les denne tråden, der finnes mye informasjon: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-vaeldigt-stor-blomsterlada-i-betong.372580/page-7
- Uklart om det blir enklere med råspont, avhenger nok av hvor "kurvet" fjellet er.
- Hvis du bruker plater får du en annen overflate enn med råspont.
- Hvis bunnen av muren ikke skal vises, kan du støpe en såle som er bredere enn 15 cm, da blir det enklere å støpe resten av muren oppå og sålen må ikke plasseres så nøyaktig. Se lenket tråd.
- Det går an å bore i fjellet og slå fast lekter og annet med ekspander eller lignende.
- Liggende lekt i bunnen kan festes/holdes mot med for eksempel armeringsjern som bores ned i fjellet.
- Bore i fjellet og feste dybler og/eller stående armering med kjemisk anker.
- Tenk over hvordan du skal drenere vann som vil renne mot muren.
Klikk her for å svare