P
Hei,
Da jeg fant en gammel vannskade under og rundt et vindu på nordgavlen (forårsaket av en feilaktig underbeslagning) ble jeg nødt til å rive en del av veggen i det rommet. Og da det var litt mugg i isolasjonen mellom fiberplankene (Hultsfredshus 1970) og mexiteglet, samt at rommet uansett skulle totalrenoveres, rev jeg ned hele innerveggen. Ikke så mye jobb å bygge opp igjen bare jeg får hjelp til å tenke så jeg gjør det riktig.

Veggen var tidligere bygget opp slik:
(Innfra) Tapet, tretex, dampsperre av plast, fiberplank, 45mm glassfibermatte med pappsider og til sist tegl.
Pappen på glassfibermatten lå direkte mot det mørtel som presset ut når de la teglet og det var altså ingen tydelig luftspalte der, mer det rommet som ble av den svellende mørtelen på innsiden. Det finnes heller ingen lufthull i stusfugene og ingen naturlig lufting i overkant mellom innervegg og tegl.
Til tross for dette fantes det ingen tegn på skader eller angrep på utsiden av pappen, men det fantes et mørkegrått/svart område noen desimeter om en horisontal glippe i glassfibermatten (på siden inn mot fiberplanket), som jeg antok var mugg.

Så det ser jo ut som at det har trengt inn fukt gjennom fugene, noe jeg har forstått er helt normalt og årsaken til hvorfor man vil ha ventilasjon bak teglet, men at det har fungert der pappen har vært hel.
Men nå når man har mulighet til å gjøre etter alle foreslåtte metoder med luftingshull i stusfuger og mellomrom bak tegl osv. så føles det som at det alternativet må utforskes, men med hjelp for å ikke gjøre noe feil.

Noen problemer som jeg ser med å få til ventilasjon er at det ikke ser ut til å være noe som beskytter gulvsvill langs ned ved kjellermuren. Det ligger tjærepapp mellom kjellermur og svill men ingenting ut mot teglet. Om det blåser inn fuktig luft i ventilasjonshullene, er det da ikke risiko for at det kan kondensere på innsiden og renne ned og legge seg mot treet? Vil jo liksom ikke ha flere fuktskader... Gode tips på hvordan man kan løse det? Er veldig ujevn i bunnen av veggen p.g.a. nedfallent mørtel.

Dessuten trengs det jo ventilasjon oppe også. Går jo an å lage hull i tegelfugene i overkant også, men er redd for at det i stedet kan renne inn vann fra gavlen. Rett opp ligger tre i veien og det burde være en del av reisverket for gavlen. Kan selvfølgelig bore opp dit, men det føles jo bedre å lede luften direkte ut.

Hvis jeg nå får til en fungerende lufting av mellomrommet så må jo innerveggen beskyttes mot utvendig fukt også. Hva er egentlig best å bruke ut mot luftspalten? Har sett alternativer som asfakard, vindsperre, vindsperreduke, skalfasadplate, fasadeplate, utegips mm.
Jeg er ikke så interessert i å ha tre direkte ut mot luftspalten og lurer på om vindsperreduke er tilstrekkelig for å skape en barriere mellom fukt og tre? Selv om det fungerer i vanlige yttervegger med trepanel.

Og hvor tykk isolasjon kan man ha? Er det ikke varme både fra utsiden og innsiden som setter luften i luftspalten i bevegelse? Og hvordan blir det med duggpunktet og fukt i luftspalten? Eller er det greit å bygge med moderne isolasjonsmål da det jo fungerer på moderne hus med i prinsippet samme oppbygging av skalfasaden?

"Alle tips mottas med takk" som det pleier å hete.

Mvh
Peter

P
Lest 102 ganger men ingen svar...
Kanskje for langt og komplisert med for mange spørsmål samtidig?

Prøver å bryte ned det hele litt.

Om man har ventilert teglfasade, hvordan løser man vanligvis luftingen i overkant på en gavl med gavlspisser I tre?

Mvh Peter

R
Er det bare teglveggen nå så alt annet er borte, teglet bærer opp gavlspissens treverk som er vanlig, ta et bilde og vis hvordan det ser ut nå,

P
Her er et bilde.

Gipsvegg med synlig lysere treverk av hammarband ved siden av grovere, mørkere tre brukt som tetting mellom vegg og murverk.
På bildet ser man hammarbandet for den tidligere innveggen som er det lysere treverket. Det litt mørkere uhøvlede treverket mellom hammarbandet og tegl er spikret som en slags deksel for rommet mellom innveggen og teglet, og glippen man ser mellom disse leder opp på loftet. Reisverket for takspissen ser ut til å være som en selvbærende takstol og har så vidt jeg kan se ingen kontakt med teglverket.

Føles dumt å lede inn luft i bunnen av veggen for å ventilere bort fukt i mellomrommet, bare for så å lede den videre opp på loftet gjennom glippen.
Så min egen fundering akkurat nå er om jeg skal lage hull i støtfuger i overkant av veggen også, men bak dryppnasa på gavlspissens treverk. Det finnes nemlig et rom der som er beskyttet mot regn.
Deretter tetter jeg mot loftet med noe mykfuge.

Mvh
Peter

R
Mye skroll der, du har da ikke noe spesielt taksprang på gavlen da, kanskje sprøtte bort skrollet (mye jobb) og sette noen trykkimpregnerte planker 12MM mot teglet + utegips mot, da blir det en luftspalte, ta opp hull i fugene nede, har for meg at de har ca 4 stein mellom og på en rad, men ikke glem insektsnett i aluminium eller kobber på baksiden av teglet, går å lime med silikon eller annet, kan bli leietakere ellers,
Det med å lede opp det på loftet er nok ingen fare, det er ingen tornado på luftingen, du har vel vent der med.

P
Ja, mye kliss på innsiden:rofl:.
Har fjernet det som stakk mest ut.

Jo, ventilasjon finnes på loftet, men siden veggen var helt uventilert tidligere, er jeg litt redd for å endre forutsetningene der oppe hvis jeg nå skaper en luftstrøm dit opp.
Er det noen risiko med å lede ut luften gjennom støtfuger i overkanten av veggen?

Innerveggen bygger jeg nok opp med fasadeskive mot mellomrommet, deretter vindsperre, isolasjon/regler og så plast før OSB og gips.

Tenkte å bygge en ramme på gulvet som jeg fester vindsperre og fasadeskive mot for å deretter reise opp det og banke inn på plass. Deretter isolerer jeg feltene og plastlegger.

Sist redigert:
R
Fasadeplate og vindsperre har samme funksjon så hopp over en av dem, det er ingen fare med venten bak og opp, det meste av den fuktigheten som kan komme sitter i overflaten på teglstenen og blåser bort, det skal mye vann til for at det skal gå gjennom teglstenen til innsiden, like som et monsunregn.

P
Isover som lager fasadeplatene mener at man skal ha duken. Funker som fuktsikring også hvis jeg forstår riktig, så for sikkerhets skyld blir det fasadeplate 30 og duk. Da har man jo fulgt anvisningene i alle fall.

For øvrig så har du nok rett i at ventilasjonen sikkert blir tilstrekkelig. Tidligere, når det var helt tett, så lå pappen på glassullsmatten mot bjelkelaget og hadde ingen synlige problemer med det. Fungerte sikkert som en fuktbarriere typ. Dog fantes det på et sted, der det var en åpning i glassullsmatten, grå/sorte misfarginger ca 10cm ut på hver side av åpningen, som jeg tolket som mugg. Så helt fritt for fukt har det kanskje ikke vært. Noe jeg håper å rette til med forbedret ventilasjon.

Takk for hjelpen!

Sist redigert:
R
Er nok ikke fukt, i sprekker pleier det å trekke litt luft inn og komme inn skitt fra luften og misfarge, og det pleier å bli en gråaktig tone på isolasjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.