Hei!

Vi fikk en luftvarmepumpe for primært kjøling installert her om dagen. Innedelen sitter i andre etasje, og utedelen sitter på gavlen ca. 6 meter mot naboens garasje. Der tenkte vi at den ikke ville forstyrre noen, da stedet er ca. 25 meter til deres uteplass. Imidlertid ligger deres garasje noe lenger inn på tomten enn vår, og de opplever varmepumpens brumming på deres uteplass på fremsiden, spesielt om kveldene når vi tenker å kjøre noen timer for å få behagelig kjøling der oppe. Det er som om lyden spretter mellom vår gavl og deres garasje og forsterkes. Det høres selvfølgelig en del når man står på deres tomt noen meter fra varmepumpen, men dette har jeg vanskelig for å forstå hvordan jeg skal kunne forbedre. I området finnes det mengder av varmepumper som står helt åpne både her og der. Kanskje vår lager mer lyd enn andre modeller, vet ikke, det er vår første luftvarmepumpe. Vår prioritet var uansett at den ikke skulle havne i nærheten av verken vårt eller naboens hus eller uteplasser.

Naboen foreslo en skjerm, men kunne ikke videre presisere hvordan man bygger en slik på best mulig måte.

Er det noen som vet hvordan man på best mulig måte bygger en skjermvegg som på en effektiv måte "spiser opp" lyden, slik at den ikke spretter videre. Jeg tenkte meg en konstruksjon med fjellpanel på utsiden mot stående 45x45 eller lignende, deretter 45 mm styrofoamskive i midten og vanlig panel mot innsiden, den ser man uansett ikke så den trenger ikke være pen. Skal innsiden kles med en slags liggende ribber eller lignende for å absorbere lyden? Selvfølgelig med vinklede ribber slik at luften kan strømme gjennom pumpen, ingen helt lukket boks.

Vurderte også om man kunne bygge en eller annen form for lydabsorbent og sette på vår fasade for å ytterligere svelge eventuelt støy?

Vi vil selvfølgelig at lyden dempes så mye som mulig, både for naboen og for oss selv. Vi har etter min mening et godt samarbeid med naboene og vil gjøre dem fornøyd så godt det lar seg gjøre. Dette er nok første gang på 10 år naboene klager på noe, så det er ikke gnålfiser direkte.

Plantegning av eiendommen viser plassering av luftvarmepumpen på gavlen mellom husene, med naboens garasje og uteplasser rundt.

Takknemlig for hjelp. Har googlet og søkt i emnet men ikke funnet noe som vi kan bruke spesifikt for dette formålet.

/S

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.