Hei. Jeg vil ha en halvvegg for å dele av to rom, men likevel beholde lyset. Veggen skal ikke være større enn 120 x 120 cm og settes mot en bit utskytende vegg som står igjen etter at veggen ble revet en gang. Jeg er fullstendig nybegynner, men tror likevel at jeg kanskje - med en ordentlig arbeidsbeskrivelse - kan prøve å bygge selv. Noen som kan tipse meg om hvor jeg kan finne en god arbeidsbeskrivelse?
Min hovedspørsmål er: trenger jeg støtte mot taket når veggen ikke er større enn 120x120 cm? Eller holder det med noen form for feste mot gulvet (inne i veggen som blir ca. 15 cm bred)? :S
Takk på forhånd for svar og tips.

/Lena

Det kommer vel an på hvilken belastning du vil utsette veggen for? og til en viss grad hvilket materiale det er? Jeg forestiller meg at en murt vegg trenger mindre støtte enn en treregel bygget en f.eks.
Skal du bygge med reglar som kles med plater, vil jeg anbefale å sette en stolpe mellom gulv/tak ytterst for å få det stabilt.
Men veggen i seg selv står uten om så er, det er mest erfaring med jagende barn som løper inn i ting eller når man selv har det for travelt når man bærer forbi noe tungt og stort og slår inn i, som gjør at jeg vil ha stabile greier :)

• Liker
RegnardG
  • Laddar…
Vil du ha den ca 15 cm tykk så ville jeg gått for en ramme av 45X95 samt en midtstav.
Deretter kler du den med sponplate/osb/plywood som innerlag og deretter gips utenpå.

Ble det noensinne en halvvegg?

Jeg går med de samme tankene nemlig. Hvordan gjorde du det, og hvor stabilt ble det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.