Hei

Jeg skal bygge en liten takark (homeja) ut fra taket mitt (1 1/2 plansvilla) med et 80 cm bredt halvmånevindu ytterst. Overetasjen er uinnredet så jeg kommer til alt jeg trenger.

Jeg har ikke funnet noen form for byggeanvisning for dette på nettet - faktisk knapt noen informasjon i det hele tatt, så jeg er takknemlig for tips, ideer, bilder.. hva som helst som kan hjelpe meg å komme i gang.

Takknemlig for svar

Erik

Jeg har heller ikke funnet noen byggeveiledning for ark. Det er nok ikke meningen at vi hjemmemekkere skal gi oss i kast med sånne vanskelige prosjekter  :-?
/CC

Høres ikke så vanskelig ut, siden du har med vinduer på 80 cm som er innenfor takstolene. Skal du plassere vinduet der en takstol går, er det mye mer jobb med forsterkning, men i dette tilfelle er det ikke aktuelt.

Selve byggingen virker ikke så komplisert. Tipset er å lage en "mini" takstol over vinduet (alternativt med små takbjelker, om man vil ha en buet innside). Disse forsterkes nedover mot veggen (gulvet) som da støtter opp konstruksjonen. Selve taket på den, for å få til buen enklest, er å bruke takplate som da bøyes rundt. Tenk bare på å distansere for liten luftspalte.

Badger skrev:
Høres ikke så vanskelig ut, ettersom du har med vinduer på 80 cm innen takstolene. Skal du plassere vinduet der en takstol går, så er det mye mer jobb med forsterkning, men i dette tilfellet er det ikke aktuelt.

Selve byggingen virker ikke så komplisert. Tipset er å lage en "mini" takstol over vinduet (alternativt med små åser, om man vil ha en buet innside). Disse forsterkes nedover mot veggen (gulvet) som da støtter opp konstruksjonen. Selve taket på den, for å få til avrundingen enklest, er å bruke seg av takplate som da bøyes rundt. Tenk bare på å distansere for liten luftspalte.
Takplate? Mener du noen form for råspont eller masonitt?

Erik

Masonitt som brukes ved taklegging. Den er oljebehandlet, så du slipper dette med takpapp, lekter mm. Dette for å gjøre det enklere for seg ;)

Egentlig er det Nord-Europas enkleste prosjekt...SBF 05 gjelder som vanlig...

Det kan riktignok ta en stund hvis man er uvant med å spikre takkupor, noe som ikke er det vanligste man støter på. Både hva gjelder fagfolk og hjemmefikser. Mengden arbeid styres av høyden og bredden på kupa. I ditt tilfelle blir ytterkantene på den rundt 120 cm... Du kan prefabrikere før du åpner opp taket...Kakestykkene på sidene samt takstoler... Takstolene kan lages på 2 måter... En bue i forkant som i sin tur bærer opp løpende plank. Eller i form av 3 stk buer som tradisjonelle takstoler... Det siste er å foretrekke hvis man skal kle kupa innvendig... og gjør også den utvendige kledningen nokså enkel... Da løpende plank krever at man bøyer råsponten, noe som er ganske okult. Masonite er ingen hit hvis man skal platekle kupa, noe som er å foretrekke ved runde konstruksjoner.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.