Vi holder på med vår innglassede veranda og har kjøpt et par gamle pardører som mangler karm. På grunn av lang trapp opp mot dørene skal de gå innover (slik at man ikke må gå ned i trappen for å kunne åpne).

Hvordan bygger man best karmen for å unngå vann som står stille eller renner inn mellom terskel og dør?

Alle konstruksjonstips mottas med takk.

Jeg justerte en karm & terskel på en gammel innovergående dør. Å helt sikre mot at vann renner langs med dørbladet og ned mot innsiden av anslaget på terskelen, går nesten ikke, i alle fall ikke hvis du ikke vil justere på døren (les: montere en utenpåliggende dryppbrett). Men jeg har i alle fall konstruert terskelen som en lett skrånende flate slik at vann ikke blir stående. Dersom du i tillegg kan sørge for at terskelen er av godt virke og kan tørke opp mellom hver gang, tror jeg den vil holde lenge likevel.

For øvrig kan man jo iverksette andre tiltak for å minimere muligheten for at vann kommer til døren, som et godt takutstikk, eller brotak.

Man kunne jo sette fast en tynn trekantlist eller lignende nederst på døren kanskje? Malt i samme farge som døren synes den knapt og den etterlater bare noen små spikerhull hvis man skal fjerne den.

Sett en "nese" på dørbladet rett over terskelen. Nesen er ment å lede bort det meste av vannet fra sprekken som er mellom dørblad og terskel. Med nese mener jeg en langsgående list med skråkappet overside.

Edit... Bifuel rakk det før😄

Slike neser har vi på våre gamle innadgående pardører. De er solide med utstikk på 65 mm.
I et av vindusglassene var det risset inn 1921, dessverre var det glasset ødelagt og måtte byttes ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.