Hallo,
Litt usikker på om dette passet i dette forumet, eller under teknologi/verktøy eller møbelsnekring, men moderator kan flytte det i så fall!

Nå vel, jeg skal fikse nye bein til et baderomsskap. Vil at de skal se ut som vedlagt bilde fra butikken "Norrgavel".

I prinsippet kan jeg ta utgangspunkt i planhøvlet 45x45, som altså fases på to tilstøtende sider, ja det fremgår jo av bildet.

Dog har jeg ikke tilgang til bordsag eller båndsag, eller hva man nå ville ha valgt om forutsetningene var der.

Så hvordan fikser man enklest disse møbelbeina med en standardarsenal av håndmaskiner som dykksag, stikksag, fres etc... TS55 på vanlig høvlet 145x45 som slipes senere burde funke, men det er litt små arbeidsstykker å bearbeide med dykksag føles det som. Og så har man jo problemet med fasningen av tilstøtende sider som kompliserer snittene litt.

/A

• Grått badskap med koniske treben på en lys overflate.
Sist redigert:
S
det funker å lage de i gjærsaga. eventuelt en lengre bit så du har noe å holde i
du må vite hvor høye beina skal være. hvor tykke du vil ha de oppe og nede, så er det bare å kjøre

båndsag er enda bedre

Sist redigert av en moderator:
Bena skal være ca 100mm høye.

Tykkelsen er øverst ca 40x40mm, nederst kanskje 30x30mm.

S
fram trebiten markere 40*40, målt 100m, målt 30*30. tegn strek. sag.
se på hvordan beina ser ut så får oppfatning hvordan du skal gjøre det.

Takk for svar. Selvfølgelig vet jeg hvor snittene skal gjøres.

Det som er litt trøblete er jo at om jeg utgår fra en 40x40x100 stav, kløver den i vinkel på ene siden, snur den 90 grader for neste snitt så er jo oversiden i vinkel. Kapp- og gjærsag burde funke om man kan holde biten på en fornuftig måte. Mangler dog en slik.

/A

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.